Visite, visite, een maand vol visite - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Mariëlle Prevoo - WaarBenJij.nu Visite, visite, een maand vol visite - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Mariëlle Prevoo - WaarBenJij.nu

Visite, visite, een maand vol visite

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

27 Oktober 2014 | Verenigde Staten, New York

De stad New York had niet alleen op mij een enorme aantrekkingskracht, maar ook op mijn vriendje, vrienden en familie. Vandaar dat ik in de afgelopen maand nogal wat bezoek heb gehad. Eerst was het de beurt aan Karin, daarna kwam Thomas, toen Tim - die op mijn verjaardag natuurlijk niet mocht ontbreken - en ten slotte Eefje.

Zij hadden allemaal tijd om in hun eentje de stad te verkennen - uiteraard met deskundige tips van mij - terwijl ik hard aan het werk was. Met nog maar een week in het vooruitzicht kan ik zeggen dat het aardig goed gelukt is tijdens mijn verblijf hier te doen wat ik gepland had, en zelfs nog meer dan dat. Alle transcripten van de gesprekken tussen moeders en kinderen zijn nu af en de eerste analyses zijn ook al gedaan. Ik heb de resultaten van mijn promotieonderzoek gepresenteerd en hierop werd met veel enthousiasme gereageerd. De presentatie en de voorbereiding ervan zijn meteen een goede voorbereiding voor mijn promotie, die inmiddels ook steeds dichterbij komt. In de lezingen en lessen, waarvan ik vooraf niet wist dat ik ze zou kunnen volgen tijdens mijn verblijf hier, heb ik ook ontzettend veel geleerd. Een course die ik met name interessant vind is die van Hiro Yoshikawa over Intervention and Prevention in Early Childhood. Voor deze course moest ik ook een ‘oral testimony’ voorbereiden om beleidsmakers ervan te overtuigen dat ze in interventies in de vroege kindertijd moeten investeren en hoe ze dat zouden moeten doen. Om hierop feedback te krijgen van Hiro, die dit soort gesprekken voert met beleidsmakers op hoog niveau, was heel leerzaam. Een andere leuke, onverwachte werkervaring was het assisteren bij de les van collega Yana. In die les gaven studenten presentaties over observaties van verschillende buurten in New York en koppelden dit aan de invloed die de buurt kan hebben op de ontwikkeling van kinderen. Leuk om nu eens op een andere manier iets te horen over de buurten die ik tot nu toe vooral als toerist heb bekeken!

Buiten het werk, ’s avonds en in de weekenden, kon ik samen met mijn bezoek van de stad genieten. Dat genieten deden we…

…door plekken te bezoeken waar ik nog niet eerder geweest was. Het imposante Metropolitan Museum, de gezellige Brooklyn Brewery, de schitterende New York Public Library, Flat Iron building, Battery Park, Brooklyn museum met o.a. de tentoonstelling Killer Heels, een pop-up remake van het Friends-cafe Central Perk, de tentoonstelling Body Worlds Pulse, en last but not least een basketbalwedstrijd van de New York Knicks in Madison Square Garden. Ik had nooit verwacht mijn dertigste verjaardag bij een basketbalwedstrijd te zullen vieren, maar het was een fantastische avond. Het stadion is enorm, de sfeer is super en voor, tijdens en tussen de wedstrijd is er veel meer amusement dan basketbal alleen.

…door nog meer voorstellingen en optredens te bezoeken. Met Karin ging ik naar de musical On the Town en naar een spectaculair optreden van Alice Tan Ridly in cafe Wha?, met Thomas naar La Nozze di Figaro door de Metropolitan Opera, naar de New York Comedy Club, en naar The Bitter End om te luisteren naar singer-songwriters, met Tim naar Terra Blues voor twee indrukwekkende acts en met Eefje luisterde ik naar live jazz op het terras van Tavern on the Green in Central Park.

…door nog meer leuke plekken om lekker te eten uit te proberen. Pizza in Little Italy, lamsburgers in Chelsea Market, empanadas van een food truck bij Prospect Park, take-away schotels van de Halal Guys om mee te nemen naar Central Park, burgers van Shake Shack in Madison Square Park, tapas bij Cafe Espanol in de West Village, Pools eten in Williamsburg, sushi in Park Slope en bijzondere variaties op een ‘broodje bal’ bij de Meatball Shop.

…door plekken die elke keer weer fantastisch blijven nogmaals te bezoeken. De Brooklyn Bridge, Central Park, de High Line, Washington Square Park, Hudson River Park, en Prospect Park blijven mooi, ook als je er vaker geweest bent. Zeker nu de herfst begonnen is lijkt alles er ook elke keer weer anders uit te zien, waardoor het nooit verveelt. Ook het uitzicht vanaf Rockefeller Center gaat niet vervelen. Met Tim ben ik ’s avonds Top of the Rock op gegaan en toen was het uitzicht minstens net zo spectaculair als overdag.

…door te shoppen. Het zal jullie niet verrassen dat ik dat vooral met de vrouwelijke bezoekers heb gedaan. Er is een merk waarvan ik echt op moet gaan passen dat ik er niet verslaafd aan raak: Brooklyn Industries. Ze hebben zoveel leuke en mooie spullen in diverse vestigingen verspreid over de stad en als ze dan ook nog eens 20% extra korting op de sale-artikelen geven zijn wij vrouwen natuurlijk niet meer te houden.

Tussen de verschillende bezoeken door had ik ook nog tijd om op een avond na mijn werk een bezoek te brengen aan het 9/11 Memorial Museum. Dat was zeer indrukwekkend en deed me beseffen dat deze stad en zijn wolkenkrabbers niet zo onaantastbaar zijn als ze op het eerste gezicht lijken.

Nu nog maar een week te gaan. Een week waarin ik geen bezoek meer verwacht, maar waarin ik me juist kan gaan richten op de mensen die ik hier heb leren kennen en ervoor kan zorgen dat ons contact niet eindigt als ik volgende week in het vliegtuig stap. Ik ga er nog een mooie week van maken!

  • 27 Oktober 2014 - 20:28

    Tante Room:

    Hoi Mariëlle,imponerend al die ervaringen! Geniet van je laatste week en er zal vast wel een vervolg komen (wat USA betreft) verwacht ik ,groetjes tante room

  • 02 November 2014 - 13:11

    Ankie En Henk:

    Hallo Mariëlle, Wat een geweldige indrukken doe jij daar in die korte tijd allemaal op. Misschien ga je nog heimwee krijgen naar New York. Ook je foto's zien er prachtig uit.
    Groetjes en tot gauw. Ankie en Henk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariëlle

Ooit begonnen met het schrijven van reisverslagen op deze pagina toen ik stage liep in Ghana. Nu, na 8 jaar, besloten om ook tijdens mijn studieverblijf in New York het thuisfront langs deze weg op de hoogte te houden.

Actief sinds 23 Aug. 2006
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 47675

Voorgaande reizen:

12 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Rochester

01 September 2014 - 02 November 2014

New York

31 Augustus 2006 - 01 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: