New York, you're a surprise from every angle - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Mariëlle Prevoo - WaarBenJij.nu New York, you're a surprise from every angle - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Mariëlle Prevoo - WaarBenJij.nu

New York, you're a surprise from every angle

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

08 September 2014 | Verenigde Staten, New York

Ondanks dat ik pas een week in New York ben, voel ik me hier al helemaal thuis en heb ik al veel gezien en gedaan. Dat eerste komt door de warme ontvangst die ik zowel in mijn huis in Brooklyn als op mijn werkplek op New York University kreeg. Het tweede is te danken aan het feit dat deze stad zo enorm veel te bieden heeft.
Het huis in Brooklyn waarin ik voor de komende twee maanden een kamer heb betrokken is een fijne plek om te zijn. Hier heb je niet direct het gevoel dat je in ‘the city that never sleeps’ bent. Als je ’s ochtends door de wijk loopt, lijkt die maar langzaam te ontwaken, maar als dat eenmaal gebeurd is, is er meer dan genoeg bedrijvigheid. Mary, die behalve aan mij nog aan drie andere studenten/stagiaires kamers verhuurt, is een hele vriendelijke gastvrouw bij wie ik me meteen op mijn gemak voelde. Op mijn eerste dag stond er heerlijk zelfgebakken ‘pumpkin bread’, sinaasappelsap en melk voor me klaar. De kamer naast de mijne wordt deze maand bewoond door Sin en Kim, twee Hawaiaanse ‘pharmacy interns’ met wie ik het meteen goed kon vinden. Vandaar dat we samen al genoten hebben van bier en pubfood ‘for dinner’ in de bars in de universiteitsbuurt, koulaches (gevulde broodjes) ‘for breakfast’ in een cafeetje hier in de buurt en dim sum ‘for lunch’ in Chinatown.
Woensdag ging ik voor het eerst naar de universiteit. Ik was wat huiverig om zomaar aan te kloppen bij de kamer van professor Catherine Tamis-LeMonda, maar die argwaan bleek nergens voor nodig. Zowel Cathie als Carmen waren blij om mij te zien en ik was natuurlijk heel blij nu eindelijk persoonlijk contact te hebben met degene van wie het onderzoek me zo aanspreekt dat ik er graag meer over wil leren tijdens dit bezoek en degene met wie ik zoveel mailcontact heb gehad om alles voor deze reis te regelen. Ik maakte direct kennis met de AIO’s van het lab, Kelly, Yana en Rufan en ontmoette bij de vergadering ook de andere medewerkers van het team. Cathie nodigde me meteen uit om ’s avonds met haar uit eten te gaan. Bij dat diner in een gezellig, Italiaans restaurantje hebben we besproken wat ik de komende tijd allemaal zal gaan doen. Deze week heb ik pas drie dagen gewerkt, maar toch al veel geleerd, algemeen over de aanpak van de samenwerking binnen het team in het lab en specifiek over het transcriberen en coderen van taal in moeder-kind interacties.
Dat ik pas drie dagen gewerkt heb, betekent dat ik extra veel tijd heb gehad om de stad te verkennen. Mijn eerste kennismaking met de stad New York zoals de meeste mensen die kennen, was vanuit Brooklyn Bridge Park. Daar heb je een prachtig uitzicht op de Manhattan en Brooklyn Bridge, de skyline van Manhattan en het vrijheidsbeeld. Dat uitzicht smaakte naar meer en dus liet ik me al wandelend over de Brooklyn Bridge naar de ‘concrete jungle’ aan de overkant van de Hudson toe zuigen. Ik ging met de metro naar Grand Central Terminal, een plek waarvan ik door de grootte en betoverende uitstraling al net zo onder de indruk was. Ik maakte meteen van de gelegenheid gebruik om de stad ook van boven te bekijken. Dit deed ik vanaf Top of the Rock, de bovenste verdieping van het Rockefeller Center. Ook daar was ik weer zwaar onder de indruk. Het citaat op een van de wanden in het Rockefeller Center “It’s not what you look at that matters, it’s what you see” was op deze plek, maar ook op vele andere plekken in de stad, zeker van toepassing. Ook vanuit de metro over de Manhattan Bridge en vanaf de ferry naar Staten Island had ik een geweldig uitzicht op de stad. En elke keer leek de stad er weer net anders uit te zien. In de wijk rondom NYU viel mij vooral het contrast tussen oude en nieuwe gebouwen op. Op Times Square was naar mijn smaak net iets teveel te bekijken, waardoor ik niet meer echt iets kon zien. Het was wel leuk om de Broadwaytheaters in de zijstraten te zien. Hopelijk kan ik daar in de komende tijd nog een keer naartoe om een van de grote musicals te zien met een last-minute-kaartje.
Ik ben hier echter niet alleen om de stad te zien, ik wil ook de sfeer in de verschillende delen van de stad proeven. Dat deed ik zaterdagochtend op de Brooklyn Flea. Een gezellige markt met kraampjes met oude en nieuwe spullen en lekker eten en drinken. Jammer - maar misschien ook maar goed - dat de vele spullen die volgens mij heel leuk bij ons in huis zouden passen niet mee kunnen in mijn koffer. De wijken Chinatown en Little Italy hadden weer ieder een hele andere sfeer. In Chinatown lijkt alles snel en gejaagd te moeten gaan. Dat gevoel werd nog eens extra onderstreept toen ik met Sin en Kim in de wachtrij stond voor het dimsum-restaurant en toen we het gekrioel van mensen en trolleys met verschillende gerechtjes zagen nadat we eenmaal binnen waren. Maar met zulk lekker eten nam ik die drukte graag voor lief! De restaurantjes in Little Italy zouden zo in elke willekeurige Italiaanse stad kunnen liggen, ware het niet dat de straten hier veel breder zijn en overal versierd met groen-wit-rode guirlandes. Ik zal in deze wijk nog wel een keer terug komen met een lege maag. De verschillende parken waar ik tot nu toe geweest ben - Bryant Park, Central Park en Prospect Park - hebben qua sfeer allemaal een ding gemeen: het groen om je heen en de (relatieve) rust die er heerst doen je de drukte van de stad even vergeten.
New York heeft dus al behoorlijk wat indrukken bij mij achtergelaten in de korte tijd dat ik hier nu ben. Toch weet ik zeker dat de stad me zal blijven verrassen, want er is altijd wel weer een hoek van waaruit ik de stad nog niet bekeken heb…

  • 08 September 2014 - 04:38

    Maike & Erik (Groen-) Kiers:

    Leuk, Marielle!

    Klinkt als een goede start van je tijd daar. Geniet ervan en geniet van het mooie Brooklyn (veel leuker dan Manhattan).

    Liefs,
    Maike

  • 08 September 2014 - 06:41

    Desiree:

    Hoi Marielle,

    Prachtig verwoord! Ik wens je een super mooie tijd in the City that never sleeps.
    Blijf schrijven dan kunnen we blijven meegenieten!

    Groetjes

    Désirée

  • 08 September 2014 - 07:16

    Raymond Lemmens:

    well a good morning too you. ik krijg heimwee naar deze stad. mooi verhaal. ga je zeker volgen. succes met
    alles en geniet!!!!! gr raymond en linda

  • 08 September 2014 - 07:59

    Rosalie Prevoo:

    Mooi verslag.Zo kunnen wij ook een beetje ervaren hoe het is om in New York te wonen en te werken.Nogmaals heel veel succes met alles.Gr.Mam,Pap

  • 08 September 2014 - 08:22

    Marije:

    Superleuk om zo over je ervaringen te lezen Mariëlle! Enjoy!

  • 08 September 2014 - 08:47

    Victor Damoiseaux:

    Hallo Marielle,

    Leuk om te lezen wat je tot nu toe heb meegemaakt, voor dat je het weet is de tijd alweer voorbij in New York.
    Geniet ervan en werk niet te hard.

    Victor,Arianne,Rick en Vianne

  • 08 September 2014 - 08:48

    Vera:

    Heeey Mariëlle,

    Wat klink dat allemaol super!! Ich hoop veur dich, al weit g ut noa ut lezen van dit verslaag wal zeker, datse nog unne super tied kriegs!!
    Veul succes en veural plezeer nog!!

    Poen Xx Frank & Vera

  • 08 September 2014 - 16:12

    Lei:

    Hey ALN !

    Geniet ervan!!!

    Dieke knoevel !
    Joshua, Cleo, Franca en Lei

  • 08 September 2014 - 17:21

    Els America:

    Leuk verslag. Geniet maar van deze mooie tijd

  • 08 September 2014 - 20:32

    Madelon:

    Klinkt alsof je daar een supermooie tijd gaat hebben! Fijn dat je het zo naar je zin hebt!

  • 08 September 2014 - 23:16

    Ellen:

    Wow Mariëlle!!!
    Leuk om al je avonturen te lezen op deze webpagina.
    We kijken uit naar je volgende blog!
    Ben toch een beetje jaloers op jouw

  • 09 September 2014 - 21:23

    Michel,Dionne En Evi!!:

    Geweldig verslag!!
    En wat je al allemaal gedaan en gezien hebt,echt niet normaal!
    Kijk al uit naar je volgende verslag en geniet van alles!
    Groetjes van Michel,Dionne en n dikke knuffel van Evi!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariëlle

Ooit begonnen met het schrijven van reisverslagen op deze pagina toen ik stage liep in Ghana. Nu, na 8 jaar, besloten om ook tijdens mijn studieverblijf in New York het thuisfront langs deze weg op de hoogte te houden.

Actief sinds 23 Aug. 2006
Verslag gelezen: 599
Totaal aantal bezoekers 47683

Voorgaande reizen:

12 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Rochester

01 September 2014 - 02 November 2014

New York

31 Augustus 2006 - 01 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: