Meer dan therapie alleen - Reisverslag uit Winneba, Ghana van Mariëlle Prevoo - WaarBenJij.nu Meer dan therapie alleen - Reisverslag uit Winneba, Ghana van Mariëlle Prevoo - WaarBenJij.nu

Meer dan therapie alleen

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

26 November 2006 | Ghana, Winneba

Natuurlijk zijn we nog steeds volop bezig met de therapieen en proberen in de laatste werkweken nog alles eruit te halen wat erin zit, maar daarnaast hebben we in de afgelopen week ook veel andere dingen gedaan.

Zo hebben we in Winneba Kwesi, de baby die we in een van de eerste weken bezocht hebben en wiens moeder doof is, gescreend om uit te vinden of hij misschien ook doof is. We hebben zijn reacties op verschillende geluiden geobserveerd. Aan het openen van de ogen, het draaien van het hoofd of schrikreacties was duidelijk te zien dat hij de geluiden hoorde. We kwamen er nu ook achter dat Cynthia pas op 6-jarige leeftijd doof is geworden als gevolg van de mazelen en niet, zoals ons eerder verteld was, vanaf haar geboorte doof is. In dat geval is er voor Kwesi sowieso geen vergrote kans op doofheid. Ondanks dat was het wel interessant om bij zo'n jong kind eens de reacties op geluid te observeren. Bovendien hebben we de familie nogmaals advies kunnen geven om de spraak-taalontwikkeling zo normaal mogelijk te laten verlopen. En alleen al om Kwesi weer eens te zien en te zien hoeveel hij gegroeid is (zie foto) was het het bezoekje waard.

Op initiatief van Nina en Britta heeft Elise, de fysiotherapeute uit de kliniek in Buduburam, deze week een bezoek gebracht aan Mabla, Nina's patientje van de Father John School. Mabla is 9 jaar en werd tot nu toe steeds door haar moeder gedragen. Elise heeft nu gezegd dat Mabla zal kunnen leren lopen als er elke dag met haar geoefend wordt. De moeder was heel blij om dat te horen. Het was uit pure onwetendheid en onzekerheid dat zij Mabla nog steeds droeg, maar lang zou ze dat niet meer kunnen volhouden. Voor haar therapie heeft Nina Elise's advies natuurlijk meteen opgevolgd. Het was geweldig om Mabla te zien lopen (zie foto) en vooral om te zien hoeveel plezier zij er zelf in had! Zo zien jullie dat we naast logopedie ook nog een klein beetje aan fysiotherapie doen.

Donderdag heb ik enkele medewerkers van het Centre for Hearing and Speech Services geobserveerd bij het uitvoeren van de bloktest. Ik was aangenaam verrast door de goede manier waarop er contact werd gelegd met het kind. Helaas kon het kind de aandacht niet lang genoeg vasthouden om het hele onderzoek in een keer af te kunnen ronden en zal ze volgende week nog eens terug moeten komen. Na afloop heb ik mijn feedback besproken. Ik vond het goed om te merken dat ze echt openstonden voor mijn adviezen en was blij om te horen dat ze deze methode zo fijn vinden, dat ze van plan zijn deze in de toekomst nog vaak te gaan gebruiken.

In Buduburam hebben we op vrijdag een workshop voor de leraren gegeven. Deze is heel goed verlopen. De leraren waren erg geinteresseeerd, deden goed mee en hadden goede ideeen. We hopen dat ze de adviezen die ze van ons hebben meegekregen (met name om in de klas meer te spreken!) zullen toepassen in hun lessen.
Op zaterdag was het de beurt aan de ouders voor een workshop. In Kasoa hebben we tevergeefs op de ouders gewacht. Vermoedelijk is er iets mis gegaan in het informeren van de ouders. Helaas zal ik daardoor voor mijn vertrek geen workshop meer kunnen geven aan de ouders hier. We hebben de tijd wel nuttig besteed. We hebben namelijk Ebenezer en zijn familie bezocht. Hij is een van mijn patientjes voor wie ik bij ons vorige bezoek aan Kasoa geen energie meer over had om ernaartoe te fietsen. Met de auto was dat nu natuurlijk geen probleem, al werden we minstens zo erg door elkaar gerammeld als op de fiets, toen we over de hobbelige wegen naar zijn huis reden. Ik stond ervan te kijken hoeveel kinderen hier rondrenden (vermoedelijk allemaal broertjes en zusjes van Ebenezer)en hoe verlegen Ebenezer ineens was, terwijl hij op school best brutaal kan zijn. Via Saka, onze Fante-tolk, heb ik aan de oudste zus informatie gegeven en vragen gesteld. Nu heb ik tenminste alle families van mijn patienten uit Kasoa persoonlijk gezien.
Tussen ons bezoek aan Kasoa en de workshop in het kamp hebben we met Steve (een Amerikaanse medewerker van het Liliane Fonds die voor de school werkt) geluncht in een ´chop bar´ in Buduburam. De menukaart was zeer gevarieerd: rijst met 1 kippenpoot, rijst met 1 kippenpoot en 1 ei, rijst met 2 kippenpoten of rijst met 2 kippenpoten en 1 ei. Haha! Tijdens de lunch kregen we van Steve spontaan het geweldige aanbod dat hij ons op 22 december (dat is nog maar minder dan 4 weken...) wel naar het vliegveld wil brengen. Daar zijn we superblij mee en het is heel fijn dat we ons er nu niet meer druk over hoeven te maken hoe we dat gaan regelen.
Het bleek zich geloond te hebben dat we de ouders in het kamp vrijdagmorgen allemaal persoonlijk zijn gaan uitnodigen voor de workshop. Uiteindelijk zijn er drie zeer betrokken familieleden gekomen (zie foto), zij het 20 minuten of meer na de afgesproken tijd. Er was goede discussie tussen de ouders onderling en ze waren erg blij met de adviezen voor de communicatie die wij hen hebben gegeven. Toen we na afloop nog stonden na te praten, kwam er nog een vader aanlopen, die wel heel veel te laat was (bijna 2 uur!). We hebben beloofd hem, net als de andere ouders die niet bij de workshop waren, de informatie op papier mee te geven.
Mijn therapie aan Ebenezer werd deze week ineens onderbroken door de komst van Agnes en Quartey. Zij hadden bloemen geplukt waarmee ze eerst Katrin´s haar hadden versierd en daarna moest ik er uiteraard ook aan geloven. Van de prachtige creatie van deze twee kapstertjes in de dop hebben we natuurlijk foto´s gemaakt, waarna ik de therapie voor Ebenezer weer heb voortgezet.
Ik was erg blij om op vrijdag eindelijk JU te zien. Ik had de hoop eigenlijk al opgegeven dat het nog zou gaan functioneren om hem therapie te blijven geven, ondanks dat hij niet meer naar school komt, maar nu bleek de boodschap bij de familie dan toch te zijn overgekomen. Hopelijk blijft het de twee weken dat ik nog werk goed gaan en komt hij steeds zelf op de afgesproken tijd. Dan kan ik hem toch nog wat meegeven aan spraak en taal, waar hij op een eventuele andere school zeker profijt van zal hebben.

Met de stoffen die we bij de batikworkshop in Cape Coast zelf gemaakt hebben, zijn we deze week naar de 'tailor' gegaan. Het was niet zo makkelijk om uit de vele modellen te kiezen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een haltertop met korte rok. Onze maten werden heel nauwkeurig opgemeten (zie foto), dus dat geeft vertrouwen dat we over een week vakkundig genaaide, goed passende Afrikaanse kleding kunnen afhalen uit onze zelfgemaakte stof. Ik ben benieuwd...

Behalve naar mijn batikkleren ben ik natuurlijk ook weer erg benieuwd naar wat er bij jullie zoal gebeurt en ik hoop dan ook weer veel leuke reacties te kunnen lezen.

Heel veel groetjes uit een nog steeds superzonnig Ghana!
Marielle

  • 26 November 2006 - 16:19

    Jos:

    Heej marielle...
    klinkt weer allemaal spannend wat je meemaakt. Hier is het voor november echt lekker weer. loop nog altijd in mijn tshirtje rond. Ben net terug van mijn appartementje in valkenburg. Hebben vrijdag housewarming gehad. Heb vandaag maar eens de troep opgeruimt. Voor de rest begint het allemaal een beetje op te schieten. Planning is om 1 feb in te trekken. Wanneer kom jij weer terug.

    Groetjes Jos

  • 26 November 2006 - 18:18

    >>..Viviann..<<:

    heejj marietj :P
    hier by ons is oowk alles okj eah ;)
    met t solistenconcours heb ik 84 punte ghaald :D
    nadine deed oowk voor t eerst mee,, zay had 78 punte en was 1 beetj boos dat ze geen beker had :P
    mjaah,, verder gaan we 16 december nog es optrede met iedereen EN de liedjes van de play-inn,, daarna gaan we zwemme,,
    op sgool hebbe we 1 speculaaspop gmaak met bakker van Eiyndhoven ( of hoe sgryf je dat:P ) we kome met diej pop int wereldrecordboek :D
    verder is hier niet egt veel gebeurd,, messgien de volgende x weer!!
    .x. Viviann .X.

  • 26 November 2006 - 20:32

    Corinna:

    Beste Marielle,
    Staat je leuk, bloemen in je haar. Weer een drukke week voor jou. Afgelopen week ben ik op de opleiding naar een presentatie van de studenten over afasie geweest. Was heel boeiend. De studenten hadden er erg veel werk van gemaakt. Ik vond het leuk om mee te maken hoe men met de stof bezig is.
    Hartelijke groeten, Corinna

  • 26 November 2006 - 22:11

    Brenda:

    Hey Mariëlle,

    Ongelooflijk dat het allemaal alweer bijna voorbij is voor jullie. Hier gaat alles zijn gangetjes, het is nog lekker weer (vandaag ook weer 18 graden). Stage wordt nu wel druk, nog maar 4 weken. Scriptie zijn ook nog wat nieuwtjes, maar die mail ik van de week nog.
    Geniet nog van de laatste weken. Groetjes, Brenda

  • 27 November 2006 - 07:39

    Laura:

    Hallo!!
    Nog maar een paar weekjes daar en dan ben je alweer terug.. De tijd vliegt! Ik hoop in ieder geval dat je je therapieën goed kunt afronden en dat de 2 weekjes vakantie die je eraan plakt ook bevallen.
    Met mij is nog alles okee. Nog tot 12 januari stage en dan aan de bak. Ik ben nu aan het solliciteren bij Fagro, een consultancy. Ik heb vorige week 2e gesprek gehad, maar ze moeten me nog bellen. Ik hoop echt dat het doorgaat!
    Ik hou je op de hoogte!
    Grtz Laura

  • 27 November 2006 - 19:34

    Bjorn:

    Hallo,
    Je hebt weer heel veel meegemaakt lees ik .
    Weer een aantal ervaringen rijker moet je maar denken.leuke foto`s vond Cas.Martijn dacht dat het zwarte pieten van Sinterklaas waren bij jou op de foto.Hij is veel te klein om dat te begrijpen.
    Voor Cas is het moeilijk te begrijpen dat je heel ver weg bent op dit moment.Succes en maak er nog een paar leuke weken van en veel plezier .
    tot gauw.

    groetjes Bjorn Kim Cas en Martijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Winneba

Mariëlle

Ooit begonnen met het schrijven van reisverslagen op deze pagina toen ik stage liep in Ghana. Nu, na 8 jaar, besloten om ook tijdens mijn studieverblijf in New York het thuisfront langs deze weg op de hoogte te houden.

Actief sinds 23 Aug. 2006
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 47689

Voorgaande reizen:

12 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Rochester

01 September 2014 - 02 November 2014

New York

31 Augustus 2006 - 01 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: