"Goodbye" is the saddest word... - Reisverslag uit Winneba, Ghana van Mariëlle Prevoo - WaarBenJij.nu "Goodbye" is the saddest word... - Reisverslag uit Winneba, Ghana van Mariëlle Prevoo - WaarBenJij.nu

"Goodbye" is the saddest word...

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

08 December 2006 | Ghana, Winneba

Nu is er dan toch echt een eind gekomen aan onze stageperiode in Ghana. De afgelopen week stond voornamelijk in het teken van ons afscheid op de verschillende werkplekken.

Er stonden twee etentjes op de planning. Dinsdagavond waren we uitgenodigd bij Yaw, audioloog van het Centre. Zijn vrouw had verschillende Ghanese gerechten klaargemaakt, waarvan we allemaal een beetje konden proberen. Ik vond het allemaal even lekker! Omdat ik in het begin wat overmoedig was geweest, kon ik aan het eind echt nog maar een beetje eten. In deze vegetarische familie werd in alle gerechten soja verwerkt, wat de smaak op den duur wel eentonig maakte. Na het eten zette Yaw een dvd op over de Hare Krishna, waarvan hij fanatiek aanhanger is. Nu heb ik al eens een ervaring met dit geloof meegemaakt in Schotland, dus werd ik een beetje bang dat hij ons wilde bekeren. Dat bleek wel mee te vallen. Hij verwachtte alleen onze aandacht voor de een uur durende slaapverwekkende documentaire (met National Geographic-achtig commentaar en rustgevende muziek op de achtergrond) over rituelen langs de heilige rivier Ganges en we kregen nog een boekje van hem mee (misschien toch een subtiele poging ons te bekeren???).
Woensdagmiddag gingen we, met onze magen nog halfvol van de vorige avond, lunchen bij Pinky, een lerares van de school in Buduburam. Zij had een enorme hoeveelheid fufu en groundnutsoup voor ons klaargemaakt en daarbij kregen we nog overheerlijke papaya's. Met de beste wil van de wereld lukte het ons niet ons bordje leeg te eten. De rest van de dag had ik geen honger meer. Tijdens het eten stond constant keihard de tv aan met een of andere superslecht geacteerde film, waarin iedereen met iedereen vreemd leek te gaan. Pinky ging er helemaal in op en ik had dan ook het vermoeden dat ze de tv meer voor haarzelf dan voor ons had aangezet.

Tussen de 'examinations' door was het ons gelukt alle kinderen eenmaal per week in te plannen. We hebben met iedereen een afscheidsspel gespeeld. In Winneba deden we dat in kleine groepjes, in Buduburam individueel. We verstopten door de hele therapieruimte prikkers, met daaraan kaartjes van verschillende dingen die ze in de therapie geleerd hadden (kon per kind verschillen). Als ze alle prikkers gevonden hadden, speelden we memory. Met elke goed uitgevoerde opdracht van het kaartje verdienden ze een beurt in het spel. Dit was een erg leuke afsluiting en meteen een goede controle of het geleerde is blijven hangen. In Winneba was het ook erg leuk om te zien hoe de kinderen elkaar probeerden te helpen. Naast dat spel waren ook mijn nieuwe haren een grote attractie voor de kinderen en ze konden het niet laten er even aan te zitten.

Het zou natuurlijk een wonder zijn als de laatste werkdagen ineens wel zouden verlopen zoals verwacht, maar op donderdag gebeurden er toch wel erg veel onverwachte dingen. 's Ochtends verliep nog alles volgens plan. Na de laatste twee rondes afscheidsspellen gingen we naar de school voor ons afscheid. Alle kinderen en leraren zaten klaar in een grote kring. De kinderen 'zongen' een lied voor ons in gebarentaal. Daarna hield de lerares een kort dankwoordje. Als cadeau voor de kinderen hadden we een bal, die we symbolisch aan Eric overhandigden. Om te laten zien dat hij hem zou delen, gooide hij hem een voor een naar elk kind over. Daarna kwam hij bij mij op schoot zitten en benadrukte nog maar eens dat wij 'friends' zijn. Voor de school hadden we een cd gemaakt met alle foto's. Alle kinderen kregen een lolly en voor de leraren was er een groot blik koekjes. Na een laatste knuffel voor de kinderen en een handdruk voor de leraren was het tijd om aan onze volgende afscheidstour te beginnen: onze bezoekjes aan de kinderen van de Father John School. Tot onze grote verbazing was de school dicht. Het bleek dat de leraren een workshop hadden en de kinderen daarom geen school hadden. Dus kon ik 'mijn' Ben vandaag ook niet zien. Gelukkig heb ik met zijn opa af kunnen spreken dat ik hem vanmiddag nog in het huis van de opa een laatste bezoekje kon brengen en hem ook zijn eigen blaasvoetbalspel cadeau kunnen geven. Hij was er erg blij mee en bleef maar vragen om ermee te spelen. Samen met zijn opa en zijn vader zijn we nog iets gaan drinken. De opa sprak een mooi dankwoord voor ons en ik heb hen bedankt voor het feit dat zij, in tegenstelling tot vele andere Ghanese mensen, inzien dat ook een gehandicapt kind genoeg mogelijkheden in het leven heeft om een zelfstandig bestaan op te bouwen en hem hierin op alle mogelijke manieren ondersteunen. Ik weet niet of het nu kwam omdat dit het laatste afscheid was of omdat ik met Ben een goede bandhebopgebouwd, maar afscheid nemen van hem viel me het zwaarst. Toen we bij Comfort aankwamen zagen we meteen dat zij niet in orde was. Haar ogen waren gezwollen en ze gloeide helemaal. Britta bedacht zich geen moment en wilde met haar naar de dokter. Er was voor de verandering iemand in de buurt die Engels kon en zo kwamen we erachter dat de moeder dacht dat het wel vanzelf over zou gaan, maar het wel goed vond om mee naar de dokter te gaan. Nu heeft Comfort medicijnen gekregen en hopen we maar dat ze zich snel beter voelt. Onze laatste hoop op een normaal afscheid was Mabla. Maar... zij en haar moeder waren 'not around'. Daarom zijn we vanochtend met de houten rollator naar haar toegegaan. Dat cadeau werd vol enthousiasme ontvangen. Uiteindelijk afscheid te moeten nemen van die schaterlachende kleine meid viel ons allemaal zwaar.

Vandaag was dan voor mij de laatste werkdag in Buduburam. Alle kinderen waren 'sad' dat ik niet meer zou komen. Zelfs Fabrice, die normaal de stoere bink uit wil hangen, toonde duidelijk zijn emoties. Uiteraard werden er weel veel foto's gemaakt, want daar zijn de kinderen hier gek op. Als afscheidscadeau kreeg ik een prachtige Afrikaanse jurk, die ik natuurlijk meteen aan moest trekken. Ook hier waren er voor de kinderen lolly's, voor de leraren koekjes en een foto-cd voor de school. Sommige leraren hebben meteen een hele tijd achter de computer gezeten om alle foto's te bekijken. Wat zal ik ze allemaal missen!

Totaal onverwacht bleek Sinterklaas toch nog aan mij gedacht te hebben. Deze week ontving ik namelijk een witte (!) chocoladeletter per post. Hij was weliswaar een beetje gesmolten, maar na een paar uurtjes in de ijskast smaakte hij nog prima. Ik wist trouwens niet dat een chocoladeletter zo typisch Nederlands was, dat zelfs mijn Duitse medestudenten nog nooit een chocoladeletter gezien hadden. Het spreekt voor zich dat ik ze niet alleen heb laten kijken maar ook mee heb laten snoepen ;)

Het hoofd van de school in Winneba, zei: "Goodbye is the saddest word". Wij stelden daarom voor "See you!" te zeggen. Want een ding weten we zeker: ooit komen we nog eens terug naar Ghana. We zijn nu al helemaal gek op dit land en waarschijnlijk wordt dat tijdens onze rondreis in de komende weken alleen maar meer. Van die reis zal ik dan ook volop gaan genieten. Ik zal dan waarschijnlijk wel wat minder tijd achter de computer verbrengen, dus weet niet wanneer ik jullie weer op de hoogte kan brengen van mijn belevenissen. Maar zodra ik de kans heb horen jullie weer van me en ik vind het zeker ook leuk weer jullie reacties te lezen.

Heel veel groetjes,
Marielle

  • 08 December 2006 - 15:52

    De Herby's:

    Hoi Mariëlle,
    Wat is de tijd toch omgevlogen! Ik kan me nog herinneren de dag dat je zou vertrekken. Je hebt telkens met heel veel enthousiasme je berichten geschreven en wij hebben ze met plezier gelezen. Wij wensen jou (en je vrienden) een hele plezierige, fantastisch mooie rondreis toe. Een goede terugreis en tot gauw.

  • 08 December 2006 - 18:27

    Sylvia:

    Hey Mariëlle!

    Ik kan me voorstellen dat het enorm moeilijk is om afscheid te nemen daar! Wel mooi om te lezen dat je zeker nog eens terug wilt naar Ghana. Zelfs voor mij is het moeilijk te horen dat ik nog maar twee weken stage loop. Dat wordt nu steeds vaker gezegd of er wordt gevraagd hoe lang ik nog moet. Ik vind het helemaal niet leuk om alle patiënten straks niet meer te zien, hoewel het voor mij veel makkelijker is om iedereen weer eens op te zoeken in de praktijk. Voor jou ligt dat nogal anders!

    Ik vind trouwens dat je er prachtig uitziet! Verheug me erop om dat in "real-life" te zien! En dat is nog maar 2 weken...

    Ik wens je nog heel veel plezier toe tijdens je laatste weken in Ghana. Geniet ervan!!! (want hier kun jij 3 truien over elkaar aantrekken! Het waait enorm en de wind is behoorlijk koud!)

    Heel veel liefs!
    XXX Sylvia

  • 08 December 2006 - 19:19

    Brenda:

    Hey Mariëlle,

    Afscheid nemen bestaat niet, wordt ook wel eens gezegd. En aan je verhalen te merken zal je ook altijd blijven denken aan dit avontuur. Geniet nog lekker van het rondtrekken, het klonk allemaal erg interessant waar jullie nog heen gaan. En wij zien ons weer in Januari!

    Groetjes, Brenda

  • 09 December 2006 - 13:07

    Viviann:

    Heejj Mariëlle,, tjaah,, t einde is duzz egt dichterby gekome,, :( maar we zyn denk ik wel weer bly dat je volgend jaar weer komt oppasse;)...als Vera komt oppasse is t oowk leujk hoor,, niej dat k t dan stom vind ofsow,, khoop dat diej rondreis je gaat bevalle,, ma we zien elkar weer gauw en dan kunne we effe lekkr bykletse;)
    doeidoei Viviann xxx

  • 09 December 2006 - 18:42

    Janneke:

    He marielle,
    wat vliegt de tijd he?! Geniet nog maar van jullie rondreis, die zal zeker de moeite waard worden!!! In Invia hangt je foto met vlechtjes op!!

    groetjes Janneke
    ps let goed op jullie tassen, ik spreek uit ervaring ;)

  • 10 December 2006 - 18:20

    Nadine:


    heeeeeeej Marielle
    het haar is erg leuk.
    en dat haar wil ik ook hebben.
    maar het haar was eerst heel erg kort en nu is het heeeeeeeel erg lang en is je haar dan echt zo snel gegroeit?
    het is erg mooi geworden.
    maar ik missen je echt heeeeeeeeeeel erg.
    jij mij ook?
    op school gaat het goed.
    maar hoe gaat het daar?
    hoe gaat het met jou?
    met mij gaat alles kits.
    we zijn nog naar een kers optocht gegaan en het was erg mooi.
    met het trommelen van mij is ook goed.
    en we hebben nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg veel van sinterklaas gekregen ik heb een brats pop gekregen en nog een vliegend tapijt gekregen.
    en we hebben nogheel veel in onze schoen gekregen.
    en onze oma en opa zijn op vrijdag 5 januari zijn ze 40 jaar getrouwt.
    en dan mag ik ook nog mischien de mis dienen met die dag.
    en ik heb nog een advenskrans
    gemaaktnaast de kerk.


    xxx.Nadine.xxx.






  • 10 December 2006 - 18:34

    Danica:

    hoi mariëlle
    alles oke?? met mij wel;)
    je vlechtjes zijn heel leuk en mooi geworden!! de foto`s zijn ook heel leuk geworden!! ik heb van sinterklaas:lipgloss, een beer waarop je kunt kleuren- kun je ook weer wassen- een hartjeslamp, een cd-hoesjes-rek, een grote pen, een "my little pony"-eitje waar ook een "my little pony" in zit, prinsessenoorbellen en lekker veel snoep, ik denk nog wel meer, maar dat ben ik een beetje vergeten:P ~ gekregen.
    wanneer kom je terug?? mama zei voor kerstmis.
    maar ik ga;)
    doei XXX Danica XXX

  • 11 December 2006 - 07:59

    Evelyn En Guido:

    Hee Marielle,

    Lijkt me moeilijk om daar weg te gaan, maar zo op de foto's te zien zul je wanneer je ooit weer naar Ghana teruggaat met open armen worden ontvangen.

    Net zoals hier, want we willen je graag weer eens zien en vooral je nieuwe haren bewonderen!

    Geniet nog even van de rondreis en het lekkere weer! Want zodra je in het vliegtuig stapt, zou ik de trui + regenjas maar te voorschijn halen...

    Goede reis!
    XXX Guido en Evelyn

  • 12 December 2006 - 11:52

    Janique:

    Heej Marielle!

    Nog even een berichtje voordat het dalik niet meer kan op deze manieren je weer terug bent! Een beetje laat, maar nog bedankt voor je kaart voor mn verjaardag, heel leuk! Zelfs Tim had eraan gedacht, hij had een smsje gestuurd(aardig van hem he!:P) De vlechten in je haren zijn trouwes erg leuk, ik ben jaloers:P Nog even en we kunnen ze bewonderen! Nou, nog veel plezier tijdens de vakantie/rondreis! Tot de 23e!

    xxx van je nichtje Janique

  • 12 December 2006 - 18:18

    Sanne:

    Mariëlle,

    Beter laat dan nooit zeker! Ik heb pas je site ontdekt en alle enkele verhalen gelezen. Amai, wat een ervaring, seg! Jullie zullen wel genoten heb. Ik zou zeggen geniet nog van de volgende weken en dan hier terug de kerstperiode!! Nog een fijne periode daar!! Groetjes Sanne Bijnens

  • 12 December 2006 - 20:58

    Corinna:

    Beste Marielle,

    Leuk idee om de laatste lessen in de vorm van een spel te "repeteren".
    Ik wens je nog een hele fijne rondreis en voor later een goede terugreis.

    Vriendelijke groet,
    Corinna

  • 12 December 2006 - 21:34

    {tante} Petra:

    Hoi Mariëlle,wat zie je er goed uit.Leuk dat invlechten,het staat je zeer goed.Rosanne krijgt ze ook ingevlochten voor het kerstspectacle alleen niet zo lang.Jouw verhalen zijn erg boeiend en het zal best wel moeilijk worden voor daar te vertrekken,maar wij zijn ook weer blij om je in het thuisfront aan te treffen en ik denk niet alleen wij.Heb je het al gehoord,ik heb een baan,je hoord het goed,een baan en het me bevalt prima.Het leven begint pas met je veertigste zeggen ze,dus gaan voor die banaan.Groetjes van ons allemaal,ook van Thei en een goede thuiskomst,tot gauw.Opdoei.

  • 13 December 2006 - 15:11

    Aimée:

    Hey Mariëlle!
    WOW, dat haar staat je écht goed!!!
    Die jurk ziet er ook superleuk uit! Helaas zal je die, eenmaal terug in ons kikkerlandje, voorlopig moeten opbergen... Hier gaat alles zijn gangetje (druk, druk, druk). Ik wens je nog heel veel plezier daar en tot binnenkort!

    Groetjes,
    Aimée

  • 16 December 2006 - 11:13

    Rosanne:

    heey marielle , je bent al weer bijna terug.volgens mij heb je het daar wel leuk als ik naar de foto's kijk.hier regent het.niet zo leuk.IK heb best wel zin in sneeuw maar datr valt hier nog niet,(jammer he).
    ik miss je en je komt gelukkig bijna terug.veel kusjes enknuffels je nicht rosanne

  • 17 December 2006 - 09:51

    Mary:

    Hallo Marielle

    Wil je langs deze weg van uit VALLEKEBERG ook plezierige feestdagen wensen en een gezond en goed 2007!!

  • 22 December 2006 - 23:27

    Jef En Annelies Lahe:

    Hoi Marielle,

    Welkom thuis en fijne Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar.

    Annelies en Jef Laheije

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Winneba

Mariëlle

Ooit begonnen met het schrijven van reisverslagen op deze pagina toen ik stage liep in Ghana. Nu, na 8 jaar, besloten om ook tijdens mijn studieverblijf in New York het thuisfront langs deze weg op de hoogte te houden.

Actief sinds 23 Aug. 2006
Verslag gelezen: 685
Totaal aantal bezoekers 47687

Voorgaande reizen:

12 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Rochester

01 September 2014 - 02 November 2014

New York

31 Augustus 2006 - 01 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: