Kakum National Park - Reisverslag uit Winneba, Ghana van Mariëlle Prevoo - WaarBenJij.nu Kakum National Park - Reisverslag uit Winneba, Ghana van Mariëlle Prevoo - WaarBenJij.nu

Kakum National Park

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

23 September 2006 | Ghana, Winneba

Gisteren schreef ik al dat ik hoopte vandaag de verhalen en mooie foto's van het Kakum National Park met jullie te kunnen delen. Het park was in een woord geweldig!

Het bereiken van het park had wel nogal wat voeten in de aarde. Via de Lodge hadden we al een aantal dagen van te voren een taxi geregeld, met een chauffeur die bij de Lodge bekend was. Hij zou ons naar het park brengen, daar wachten en ons dan weer terug brengen. Om 5.00 uur (zo vroeg, omdat het 3 uur rijden is en ons was aangeraden op tijd daar te zijn) stond hij zoals afgesproken voor de deur. We keken elkaar al meteen vreemd aan toen we hoorden wat voor een raar geluid de koppeling maakte. We waren Winneba nog niet uit of de auto ging geen meter meer vooruit. Volgens ons beperkt autotechnisch inzicht duidelijk een koppelingsprobleem! ;) De chauffeur bood aan een andere taxi voor ons te regelen voor dezelfde prijs. Met de 'nieuwe' chauffeur was in principe niets mis: Hij reed voor Ghanese begrippen heel netjes. En met een beetje hulp van de borden langs de weg en ondersteuning van ons en onze Bradt Travelguide wist hij ook de weg. Het grote probleem was echter dat het in de taxi ongelooflijk naar benzine stonk. Niet alleen maakte dit ons angstig dat er ook met deze auto iets aan de hand was, het was ook niet uit te houden in de auto en we waren blij dat de raampjes open waren. Bij het park aangekomen hebben we de chauffeur voor de helft van het afgesproken bedrag vriendelijk gezegd dat hij nu kon gaan. Daar ging hij niet mee akkoord. Na onderhandeling door de receptionist van het park hebben we iets bij de prijs gedaan en waren we gelukkig van hem af. Eenmaal in het park waren we deze hele taxi-geschiedenis gelukkig snel vergeten.

We zijn meteen gestart met hetgene waar het park om bekend staat: de Canopy Walk. Canopy verwijst naar de laag van het regenwoud waar je over uit kunt kijken. Samen met een groep van zo'n 20 Amerikanen en Canadezen, die er niet allemaal goed voorbereid uitzagen (teenslippers, rokken, schoudertasjes...) liepen we met onze gids via stenen trappen omhoog. We kwamen uit op een platform vanwaar we de touwbruggen konden betreden. Om te veel wiebelen te voorkomen, moest iedereen een voor een de brug op gaan en mocht de volgende pas vetrekken als degene ervoor halverwege was. In totaal waren er 7 bruggen, die eerst opliepen in hoogte en daarna weer af. Het hoogste punt was zo'n 40 meter boven het oerwoud. Ik weet niet hoe het kan, maar ik heb geen moment last gehad van mijn hoogtevrees en alleen maar genoten van het geweldige uitzicht over het groen zover ik kijken kon! Na de 'Walk' vervolgden wij (de vijf logo's) onze tocht met de gids, terwijl de Amerikanen en Canadezen alweer weggingen. Zij waren blijkbaar alleen voor de publiekstrekker gekomen. Tijdens een tocht van ongeveer 1,5 uur kregen we uitleg over allerlei verschillende bomen, planten en andere zaken die we in het woud tegenkwamen. Dieren hebben we helaas niet gezien, die zijn er overdag meestal niet. Wel weten we nu o.a. waarvoor de bast of het sap van bepaalde bomen gebruikt wordt (bv. om astma te genezen, om je darmen op gang te brengen of om iemand te vermoorden), van welke bomen pianotoetsen gemaakt worden en dat bomen met wijd uitlopende wortels zachter hout hebben. Het was allemaal mooi om te zien en erg interessant om te horen! Op de terugweg naar de receptie passeerden we twee mannen die palmwijn en kokosnoten verkochten. Hier heb ik voor het eerst kokosmelk vers uit de koksnoot gedronken. Heerlijk! Na terugkomst hebben we nog in het bezoekerscentrum rondgekeken, waar we nog wat extra achtergrondinformatie te weten kwamen.

Na afloop van deze geweldige ervaring zijn we met de trotro, met een veel veiliger gevoel, meer beenruimte en goedkoper, naar Winneba teruggegaan.
Dit zullen we niet snel vergeten!

Op dit verhaal en vooral op de foto's wilde ik jullie niet een hele week laten wachten. Ik hoop dat jullie het met me eens zijn dat dit zo mooi is dat ik het zo snel mogelijk met iedereen wil delen.

Heel veel groetjes, Marielle

  • 24 September 2006 - 06:35

    Anki (exGhanaganger):

    Hoi Marielle,
    Ik heb net deze site van Janneke doorgekregen en heb net al je berichten zitten lezen. Ik vind het geweldig dat jij het net zo leuk en interessant vind als dat ik het al die tijd heb gevonden. Als ik jou verhalen lees, wil ik graag weer terug!!! Ik vind het leuk om je te volgen!!! Heel veel plezier! Groetjes Anki

  • 24 September 2006 - 15:41

    Marleen:

    Hoi Mariëlle! Had net een heel verhaal geschreven, maar toen viel de internetverbinding er even uit: alles weg... En nou ben ik er op zich niet heel sterk in om dan het geduld op te brengen om opnieuw te beginnen, maar ik probeer het toch maar. Wat een boel interessante en leuke verhalen heb je al te melden zeg! Ik ben niet bepaald thuis in de zorg (noch in Ghana), dus er gaat een wereld (of 2) voor me open. Tim had ons vorige week zondag deze website doorgegeven, dus je begrijpt dat ik flink wat in te halen had. Maar inmiddels ben ik bij en ik verheug me al op je volgende toevoeging. Dankjewel voor je leuke en lieve kaartje! Erg grappig bovendien. Eind oktober ga ik voor 2 maanden naar NL, en na kerst kan ik gelukkig hier aan de universiteit van Trondheim verder werken, dus we hebben ons 2-landen huwelijk tot een minimum kunnen beperken. Volgende zomer verhuizen we dan met zijn tweeën terug naar de flat country. Al met al een goede regeling en ik heb dan ook erg veel zin om te beginnen!
    Tim vertelde trouwens ook dat ons kaartje een dag na je vertrek in het Limburgse is aangekomen... Wij balen hier joh! Maar hij was flink moeite aan het doen om de groet toch nog letterlijk aan je over te brengen begrijp ik? Lieve kerel hoor (ik vertel jou nix nieuws natuurlijk).

    Liefs,
    Marleen

  • 24 September 2006 - 16:52

    Vivian:

    eeyz:D
    woow eey wat 1 vet grote boom met wortels mann:O
    mjah,, je kunt in t vorige bericht alles leze ma kvind t gewoon leuk voor je om ook op dit bericht te reagere;)
    -XxX- Vivian -xXx-

  • 25 September 2006 - 06:41

    Laura:

    Hey Marielle!! Ik ben echt jaloers als ik je foto's zie! Dat park ziet er echt super uit. Lijkt me echt een ervaring om zo'n natuur te zien, terwijl je het normaal alleen op tv ziet. Wel echt ongelofelijk dat die kinderen elkaar klappen geven; zou je echt niet zeggen als je hoort van de hechte familiebanden daar!
    Nou ja, zo te zien en te lezen bevalt het je nog erg goed daar, de tijd zal wel omvliegen! Hier gaat het ook allemaal snel, ben nu ook al in de 4e week van de stage en het bevalt nog goed. We zijn ook nog op zoek naar een flat/appartement/huis, dus dat is wel spannend! We hadden ons ingeschreven op 6 woningen maar helaas, het is niks geworden. Dat is dus nog afwachten en verder kijken. (Als iemand iets weet: bel me!!) Je hoort het wel als het zover is.. Zo, weet je ook weer hoe het hier is!
    Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal, dus laat maar komen!! Groetjes en veel plezier! Laura

  • 25 September 2006 - 06:52

    Nicole:

    Hallo Mariëlle,
    zo te lezen heb je behalve stage, ook een beetje vakantie. Het klinkt allemaal even mooi. Nog bedankt voor de leuke e-card.
    groetjes Nicole

  • 25 September 2006 - 10:04

    Hub Corten:

    Dag Marielle.Samen met je nichtje Rosanne stuur ik je heel veel groeten uit Valkenburg.Hoe gaat het met jou? Hier regent het..Groeten van Hub Corten en Rosanne.

  • 26 September 2006 - 12:01

    Adi Kessels:

    Geweldig om je verhaal te lezen! Ik wens je een supertijd toe!
    groet
    Adi Kessels-de Beer

  • 27 September 2006 - 06:26

    Margriet Moust:

    Wat een goede site en interessante berichten.
    Ik denk dat je (en de rest van de groep) een onvergetelijke tijd zult meemaken!
    In meerder opzichten zal het je blikveld vergroten.

  • 28 September 2006 - 06:25

    Chris:

    Hee marielle, het klinkt alsof je het ontzettend naar je zin hebt. Dat vind ik ook niet gek als ik je foto's zo zie. Veel plezier nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Winneba

Mariëlle

Ooit begonnen met het schrijven van reisverslagen op deze pagina toen ik stage liep in Ghana. Nu, na 8 jaar, besloten om ook tijdens mijn studieverblijf in New York het thuisfront langs deze weg op de hoogte te houden.

Actief sinds 23 Aug. 2006
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 47689

Voorgaande reizen:

12 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Rochester

01 September 2014 - 02 November 2014

New York

31 Augustus 2006 - 01 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: