Aan de slag - Reisverslag uit Winneba, Ghana van Mariëlle Prevoo - WaarBenJij.nu Aan de slag - Reisverslag uit Winneba, Ghana van Mariëlle Prevoo - WaarBenJij.nu

Aan de slag

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

29 September 2006 | Ghana, Winneba

Deze week is dan eindelijk het echte werk begonnen. Op beide scholen hebben we kennis gemaakt met de leerlingen en een indruk gekregen van het verloop van de lessen.

Bij de School for the Deaf in Winneba hebben we van de leraressen een lijst gekregen met de kinderen die volgens hun voor therapie in aanmerking komen. Dit zijn sowieso de kinderen die vorig jaar al zijn behandeld en daarnaast nog enkele andere kinderen. Van deze kinderen zal ik Eric en Promise gaan behandelen. De keren dat we de school bezocht hebben, werden we steeds belaagd door hordes kinderen. Ze wilden ons allemaal aanraken, omhelzen, aaien of kietelen. En natuurlijk wilde ze onze naam weten. We voelden ons net popsterren die zich door een horde fans heen moesten worstelen. We mochten ook getuige zijn van de "morning assembly": de kinderen staan in rijen opgesteld en zingen, begeleid door trommels. Na afloop marcheren ze per groep, wederom zingend, naar hun lokaal. De kinderen die wij gaan behandelen zijn met hun leraressen naar de therapieruimte gekomen. We konden goed met de kinderen communiceren en ze waren vrij rustig (de een wat meer dan de ander), maar toen ik eenmaal mijn fototoestel had uitgehaald was er geen houden meer aan. Ze wisten niet hoe gek ze moesten doen, zoals op de foto's ook wel duidelijk wordt. We hebben de kinderen ook een aantal uren geobserveerd in de les. Dat gaf me veel informatie over 'mijn' beide patientjes, maar het was wel erg vermoeiend. Met name omdat ik de aandacht op die twee kinderen gericht moest houden, terwijl er buiten veel lawaai was, de deur naar de andere lokalen openstond, de kinderen zelf steeds onrustiger werden en de lerares af en toe met haar stok op het bord, de tafel of een kind (!) sloeg. De lerares was zeer goed voorbereid en er zat een goede structuur in haar lessen. Wat deze lerares verder heel goed deed, was het spreken bij de gebaren. Zij had er ook goede argumenten voor waarom dit belangrijk is. Had iedereen die maar...

Op de School for the Deaf in Buduburam hebben we dit namelijk bijna niemand zien doen. We vroegen ons na de eerste dag dan ook af wie we het eerst zouden moeten behandelen: de leraren of de leerlingen. De lessen verliepen rommelig. Regelmatig liepen er kinderen uit andere klassen binnen en de kinderen liepen constant door het lokaal. De communicatie verloopt hier door de meeste leraren alleen via gebarentaal. Wat erg zonde is, zeker als je bedenkt dat er kinderen met restgehoor en spraakmogelijkheden in de klassen zitten. We hebben de aanwezige dossiers ingekeken en met de betreffende leerlingen een op een gesprekken gevoerd. De communicatie verliep niet altijd even makkelijk, omdat wij de gebarentaal (nog) niet goed beheersen, maar uiteindelijk hebben we wel van iedereen de informatie gekregen die we wilden. Binnen de verschillende klassen zijn er grote leeftijdsverschillen. Er zijn hier meerdere mensen van mijn eigen leeftijd die nog op een vrij laag niveau functioneren. Het lijkt me spannend ook met hun te werken, omdat je bij iemand van je eigen leeftijd natuurlijk een andere aanpak nodig hebt dan bij kinderen. Uit de gesprekken en dossiers bleek dat veel van deze leerlingen al veel hebben meegemaakt. Zo was er een meisje die verschillende familieleden had verloren in de oorlog en zelf door de harde knal van een schot slechthorend is geworden. Verder zijn er enkele leerlingen die niet meer met hun biologische ouders wonen en hebben veel ouders geen bron van inkomsten. Degenen die hoortoestellen hebben (vaak geschonken door het goede doel) zijn ze of kwijt of de toestellen zijn stuk en ze kunnen de reparatie niet betalen. Ik vind dat het weinig nut heeft hier geld in te steken en de mensen dan verder niet te instrueren over het gebruik, waardoor er te onvoorzichtig mee om wordt gegaan. Tijdens de pauzes werden we uitgenodigd met de leraren en leerlingen mee te eten. Deze uitnodging hebben we aangenomen. Na de eerste hap merkte ik het al: dit is ongelooflijk pittig! Het brandde overal in mijn keel en rond mijn mond. Ik kan me niet voorstellen dat kinderen dit kunnen eten. Hopelijk raken we er, net als de kinderen, snel aan gewend. Met de jongste kinderen hebben we ter kennismaking memory gespeeld. Dit pikten ze heel snel op en ze waren er ook erg goed in. Ook de oudere kinderen vonden dit wel interessant, waardoor het na een tijdje wel leek alsof de hele school memory aan het spelen was. Ook hier was mijn fototoestel erg populair. Op een gegeven moment kwamen er zoveel kinderen vragen een foto van hen te maken, dat ik alleen nog maar gedaan heb alsof ik een foto maakte.

Verder heb ik deze week de bloktest, waarover ik eerder al schreef, vertaald. Ik hoop hem snel te kunnen introduceren in het Centre.

Het is grappig om te merken dat via de mensen uit mijn mailinglist de site ook bij anderen bekend wordt, waardoor ik reacties krijg uit onverwachte hoek. Heel leuk!

Deze week is zowaar nog sneller voorbij gegaan dan de andere weken. Waarschijnlijk doordat we zoveel gedaan hebben. Ik kan me niet voorstellen dat een kwart van onze tijd hier er nu al opzit. De tijd vliegt! Door al dat werken ben ik niet eens meer aan mijn verslagen toegekomen, daar moet ik dan (helaas) in het weekend nog maar wat tijd aan besteden.

Dat was dan mijn overvolle, maar zeer productieve week...
Ik hoop ook snel weer van jullie te horen!
Groetjes, Marielle

  • 30 September 2006 - 07:34

    Anne:

    Hoi Marielle
    Wat een mooie ervaringen allemaal!klinkt ook allemaal ontzettend interessant..ik hoop dat jullie veel bereiken en met heel veel voldoening thuis komen.succes nog, ook voor de rest en zet m op!liefs Anne

  • 30 September 2006 - 10:13

    Charlotte:

    Heej Marielle, gaat super daar zo te lezen!! Lijkt me heel bijzonder om echt iets te veranderen in het leven van die kinderen en in het systeem wat ze daar gebruiken om die kinderen te helpen, want het klinkt alsof je dat wel van plan bent!!
    Ook meegenomen is natuurlijk die mooie natuur waar je in woont momenteel, al heb je misschien dalijk wel iets minder tijd om daar van te genieten nu je aan het werk bent.
    Geniet in elk geval van elk moment en van alles wat je meemaakt, want de tijd vliegt voorbij zoals je inmiddels gemerkt hebt!!! Groetjes Charlotte

  • 30 September 2006 - 10:34

    Janneke:

    He marielle!!

    Ik kan je een ding zeggen: Het pittige eten went niet!! Als ze het minder pittig zouden maken, smaakt het best. Want Anki en ik vinden het echt jammer dat we groundnut soep meer krijgen. We hebben wel een heus ghanees kookboek met alle recepten daar gekocht. Echt een aanrader!

    groetjes Janneke (ex-ghana-ganger)

  • 30 September 2006 - 10:49

    Nadine M.:

    Lieve Marielle

    ik vind het een leuk bericht hoor en de foto,s vint ik ook heeeeeelllll erg leuk . maar we missen je heel erg! weet je al dat vera op dinsdag komt oppasen? En we hebben nu op dinsdag repetietie wis je dat ook al? mis je ons ook ? en we hebben nu weer alles in de kamer gezet.
    met veele groetjes Nadine M.

  • 01 Oktober 2006 - 13:17

    Tante Clemence En Co:

    Hallo Marielle,
    Alweer een week vol belevenissen. Wat een avontuur moet dit voor je zijn. En hard werken geloof ik..... Je foto,s geven een beetje een indruk maar het is niet te geloven dat je zover weg zit. Wie had dat gedacht dat je over die touwbrug heen durfde. Moet toch wel een beetje eng zijn geweest. Ik blijf je mails met belangstelling volgen en hoop dat alles gaat zoals jullie het je voorstellen. Tot het volgende mailtje. Dieke poen van alle C,s. Zijn er veel leuke bwana's dan kom ik ook......

  • 03 Oktober 2006 - 13:42

    Claudy:

    Hey Marielle, goed om te zien wat je daar allemaal aan het doen bent. Ben zelf net terug uit India en ik herken een aantal dingen : aanraken/blanke huid/beperkte hulpmiddelen enz. Ik volg je berichten met belangstelling. Werk ze en tot mails,
    Claudy

  • 03 Oktober 2006 - 19:41

    Hanneke:

    Hoi Mariëlle,
    ik zit met een glimlach je verhaal over de lessen te lezen, want al klinkt het heel vermoeiend, volgens mij is het prachtig!
    Keep up the good work!

    Groetjes uit Voelender!

  • 04 Oktober 2006 - 11:20

    Ilona:

    Hoi Marielle

    Interssant om te lezen hoe mensen daar met hun handicap omgaan. Ik kan me heel goed voorstellen dat ze geen idee hebben wat ze met al die "moderne" techniek aan moeten. Hopelijk kunnen jullie daar verandering in brengen door hun te leren hoe ze ermee om moeten gaan en hoe ze zelf klein onderhoud kunnen uitvoeren.
    Groeten Ilona

  • 09 Oktober 2006 - 13:01

    Irysia:

    heeii marielle leuk om al die verhalen te lezen. weet je ons huis is verkocht.:( maar ik ga weer verder met lere

  • 21 Oktober 2006 - 18:23

    Pprevoowouters@msn.c:

    Hoi Mariëlle met (tante)Petra.Alsnog Proficiat met je verjaardag,maar mijn dochter was me al voor geweest.Heb je je verjaardag daar goed gevierd?Wij wel.Ik en Rosanne zijn jouw moeder gezelschap gaan houden en hebben op jouw getoost.Met Pierre,Marjo,Victor enz.O ja zou je op mijn msn, Rosa alsnog een kaartje kunnen sturen, haar msn werkt niet,p.s.gehoord van jouw moeder.Hier is alles oké en de groeten van de betsy Perklaan 14 Opdoei.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Winneba

Mariëlle

Ooit begonnen met het schrijven van reisverslagen op deze pagina toen ik stage liep in Ghana. Nu, na 8 jaar, besloten om ook tijdens mijn studieverblijf in New York het thuisfront langs deze weg op de hoogte te houden.

Actief sinds 23 Aug. 2006
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 47689

Voorgaande reizen:

12 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Rochester

01 September 2014 - 02 November 2014

New York

31 Augustus 2006 - 01 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: