De eerste 'werkdag' - Reisverslag uit Winneba, Ghana van Mariëlle Prevoo - WaarBenJij.nu De eerste 'werkdag' - Reisverslag uit Winneba, Ghana van Mariëlle Prevoo - WaarBenJij.nu

De eerste 'werkdag'

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

04 September 2006 | Ghana, Winneba

Omdat ik aan de reacties merk dat iedereen erg benieuwd is naar het verloop van de eerste werkdag, hier even een kort verslagje:
Van een echte werkdag was nog geen sprake, het was eerdere een kennismakingsdag. Vanmorgen zijn we eerst naar het Centre for Hearing and Speech gegaan, waar we kennis hebben gemaakt met Mr. Essel. Hij was verrast dat wij er waren. Hij had kennelijk onze mails niet gekregen, maar verwachtte wel een dezer dagen weer studenten van de Hogeschool Zuyd. Hij heette ons van harte welkom en heeft ons uitgelegd welke instellingen in en buiten Winneba aan het Centre verbonden zijn. Verder vertelde hij dat een werkdag hier van 7-15 uur duurt (een ander leefritme dan bij ons dus, maarja er is toch 2 uur tijdsverschil dus dan lopen we ongeveer gelijk). Daarna zijn we samen met Rebecca, het hoofd van de School for the Deaf, deze school gaan bekijken. Het zag er goed maar primitief uit. De scholen beginnen hier pas weer op 19 september (18 september is nog vrij i.v.m. verkiezingen) dus tot die tijd kunnen we nog niet met de kinderen zelf werken, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we niets kunnen doen. Rebecca vertelde ons ook nog dat het in de Ghanese cultuur normaal is steeds iedereen te groeten en te vragen hoe het gaat en dat de leraren dit dus ook verwachten. We hebben haar gezegd dat als er nog meer dingen zijn die we in deze cultuur anders moeten aanpakken, zij ons dat steeds mag aangeven. Wij kunnen het namelijk niet allemaal weten. Verder hebben we vandaag de Department of Special Education bezocht, waar we PRof. Awoke ontmoet hebben, die gelukkig wel van onze komst op de hoogte was. Voor de rest van de week staan kennismakingen met de andere instellingen op de planning. Ik ben erg benieuwd en heb er na wat we vandaag allemaal te horen hebben gekregen alle vertrouwen in dat we hier heel veel goed werk kunnen verrichten. Maar voordat we dat echt kunnen doen, moeten we natuurlijk eerst een overzicht hebben van de verschillende mogelijkheden. Daarvoor hebben we komende week dus de tijd. Jullie zullen dan ook weer lezen hoe het in de andere instellingen gegaan is en wat we uiteindelijk besluiten te gaan doen.
Inmiddels is het gelukt een aantal foto's op de site te plaatsen, om jullie een indruk te geven van de omgeving waarin ik me bevind.
Voor vandaag wil ik het hierbij laten. Ik realiseer me dat jullie ook nog andere dingen te doen hebben dan alleen mijn berichten te lezen ;)

Groetjes uit Winneba,
Marielle

• 04 September 2006 - 18:25

Nicolle En Monique:

We waren zeker benieuwd naar je eerste werkdag! Dus je moet eigenlijk daar iedereen begroeten en vragen hOe het met hem- haaar is? wat vreemd :P Trouwens wat een mooi strand daar! Nog veel succes met je verdere werkdagen. En we zulle snel weet iets naar je sture. groetjes nicolle en monique

• 04 September 2006 - 19:23

Jeu:

Hoi Marielle,
    Met het risico overbodige vragen te stellen steek ik toch maar van wal! Mijn vingers jeukten, weet je nog. Maar met gericht vragen begrijp ik je verhalen beter! Niet dat je stijl niet helder en heel enthousiasmerend is.
    Ik kan me voorstellen dat je Engels spreekt met de 'officials' van het institituut. Maar hoe moet je je verstaanbaar maken met je patienten? Heb je dan een tolk? Of krijg je een stoomcursus 'native speaking"? Wat is de voertaal in Ghana? Heb je daar een onderwijsdoel of is het 'learning on the job'? Ben je dan zelfstandig therapeut? Volgen je collegae ( op de foto)hetzelfde programma? Of wat is hun achtergrond?
    Het instituut ziet er op het op de foto's uitstekend uit! (Jij ook trouwens!) Het lijkt een belangrijk instituut. Wat ik uit jouw verslag begrijpt heeft het ook een regionale functie? Voor een land als Ghana had ik dit (zo'n specialistische voorziening)niet 1,2,3 verwacht. Hier in Nederland ken ik eigenlijk alleen doof-blinden-centra als een dergelijke specialistische voorziening. Maar daar verblijven de patienten 'intern'. Is dat bij jou ook zo of is alles
    poliklinisch? Is "Hearing and speech " trouwens een groot probleem in Ghana?
    In die zin dat het veel voorkomt. Wat zijn de belangrijkste problemen die je tegnkomt c.q. tegen kunt komen?
    Het lijkt wel een kruisverhoor! Sorry. Maar het boeit me gewoon dat van je te horen. Je schrijft erg goed. Het geeft bij mij direct een 'beeld' van wat je bedeolt. Zeker met foto's erbij maakt.
    Hoewel dit een 'open forum' is bezondig ik mij toch aan een korte prive-info.
    Dion is aan de middelbare school begonnen. Een echte 'brugpieper'! Voetballen, compu- en 'rund-um-hause' doet hij veel liever. Constance is aan het laatste jaar lagere school begonnen. Paardrijden, watergidsen, en 'rund-um-hause'.... Juist ja. Heel normale kinderen dus. Daphny geeft handvaardigheids cursus' aan huis. In de aanbouw. Kan best. Het gaat goed met ons viertjes. Ik nog steeds doktertje spelen in Boxmeer, Docenten op de Uni-, Harmonie, voetbaltrainer en scheidsrechteren. Niet veel nieuws dus. Maar over het weer praten vind ik nog minder dan over mijzelf. Hoewel het weer je hier op dit moment echt van de straat houdt. Gisteren nog verregend op de kermis hier. Volgende week groot straatfeest. Zal ons heel wat kaarsjes bij Maria kosten om het droog te houden.
    Genoeg geleuterd over ons zelf. Ben benieuwd of ik geen domme vragen gesteld heb.
    Liefs van de prevookes uit "De meulenhoek".

• 04 September 2006 - 21:18

Michelle:

Hey truus,

Uit je verhalen blijkt al dat je het goed naar je zin hebt, had trouwens ook niets anders van je verwacht. Ben blij dat je goed bent aangekomen, en aan de reacties op deze site te zien heb je ook al veel trouwe fans. Hier gaat ook alles gewoon zijn gangetje, vrijdag in het open lucht theater geweest, was heel leuk en gister was knoetsse dus het weekend zijn we weer goed doorgekomen. Ook weer veel nieuwtjes te vertellen maar dat doen we maar niet hier waar iedereen alles kan lezen. Stuur je nog wel een mailtje een dezer dagen.
    Dikke kus en maak veel plezier xxx Michelle

• 05 September 2006 - 18:03

Vivian:

Wat een leujk strand jOng! lijkt me wel vet om daar Op te liggen en al! `T lijkt me vOOral cOOl met die palmbOmen daar...
    Als je weer eens een bericht 8ter laat stuur ik OOk weer wat
    -X.X.X- Vivian -X.X.X-

• 05 September 2006 - 18:23

Anne:

heyyy
    echt vet om die foto's te zien!ben wel een beetje jaloers..lijkt me allemaal veel spannender dan mijn stage hier in ons afgezaagde limburg.Vind t leuk om je berichtjes te lezen en jullie een beetje te volgen.blijf vooral schrijven zodat we op de hoogte blijven!:D:D heel veel succes en natuurlijk plezier!
    dikke kus Anne

• 05 September 2006 - 18:58

Victor En Arianne:

We zijn iedere dag blij verrast dat er weer mail van jouw in onze mailbox zit. Iedere keer schrijf je dat het dit keer iets langer duurt(voordat je iets van je laat horen) maar je hebt nu toch nog iets meer tijd dan je zelf dacht. Leuke foto's dan kunnen we ons ook een beetje een voorstelling maken. Nog even een berichtje wat er in Schin op Geul gebeurt is. Afgelopen zondag is er bij ons in de konijnenwei een hond gesprongen (die uitgebroken was)en die heeft de kip de haan een konijn en 2 cavia's dood gebeten. 1 cavia en 2 konijnen zijn spoorloos verdwenen. Wij waren niet thuis. Wij waren een dag naar Texel. Onze buurvrouw heeft gelukkig de politie gewaarschuwd, zodat we nu weten van wie die hond is en de schade kunnen verhalen, maar de kinderen waren wel verdrietig. Victor heeft gelukkig gisteren bij iemand 2 nieuwe konijntjes kunnen halen en 2 kippen met 1 kuiken. Ook krijgen de kinderen nog een cavia die nog gedekt moet worden. Hopen dat het leed nu gauw over is. We hopen toch weer gauw iets van je te horen. Tot mails.

• 06 September 2006 - 08:23

Thera:

Hey Marielle!

Heb net je verhaal gelezen over je eerste werkdag! Lijkt me echt een ongeloofelijke ervaring om dit mee te maken. Ze zijn volgens mij in Ghana wel een stuk socialer als in Nederland. Lijkt me erg grappig om aan iedereen te moeten vragen hoe het met hem/haar gaat ;-)!

Op dit moment zit ik een beetje voor me uit te staren op mijn werk. Verder is hier eigenlijk niks bijzonders gebeurd.

Ik hoop dat je veel werkervaring zult opdoen in Ghana!

Ik kijk al uit naar het volgende bericht!

X Thera

• 06 September 2006 - 12:46

Evelyn En Guido:

Hé Mariëlle!

Eersj koeste veer dich neet vinguh hie op ut internet (waoru namelik ut puntsche tusse "prevoo" en "waar" vergeate) Mèh noe veer dich eindelijk gevonge hubbe kin ich dich zegke dat in die klein week datste weg bis er toch al veul ies gebeurt!

Mèh veur veer dao-euver goon vertille wille veer dich zegke dat veer ut erg leuke foto's vinge! n ut auch leuk vinge um die verhaole te leze! N, wat betref die vraoge die Jeu gesteld had... zin auch benuujd nao de antwoorde dao-op!

Dan noe un klein dagbook van Guido en Evelyn:

Zaoterdig miste veer dich natuurlik enorm bie de hermenie!

Zondigaovend kroge veer ut gekke idee um ins nao un huuske te goon kieke hie in Vilt (Evelyn hae un bietteke koorst, dus neet kinne goon knoetsse... mèr bliekbaar wel hallicuneren)

Maondig kroog Evelyn te huère dat ze un baan kin kriege veur 20 oer. Auch die daag mèr ins gebeld veur bezichtiging huuske.

Dinsdag huuske goon bekieke, Noonk met genomme, vonge ut allebei un leuk huuske, good ongerhoue en zin un bietteke erg verleef gewore (op ut huuske...hallucineren van zondig leek ech te weure). 's Aovends bod gedoon (onder veurwaarde dat veer ut kinne financieren).

En vandaag vanal regelen um veur ut geld te zurguh... ins goon kalle met hypotheekverstrekkers... komende daag, poeh, zucht.. Tis toch unne hoop geld! Mae es ut neet zo moch
    zeen, jammer dan, unne anger keer beter!

Zo veur ff genoeg, hou dich dao good (veul plezeer) en tot gauw op internet!

Groetuh oet Vilt van Guido en Evelyn

• 06 September 2006 - 14:21

Pauline / Dionne:

Leuke foto's. Internet is de beste uitvinding ooit he. zo is alle afstand te overbruggen.
    groetjes Pauline

• 06 September 2006 - 15:40

Laura:

Hey Marielle!
    Zo te lezen is gelukkig alles goed met je en je verhalen zijn erg leuk! Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook had verwacht dat je tussen de lemen hutjes zou belanden, maar dat valt dus nog mee.
    Ik ben maandag ook met mijn eerste stagedag bij Medtronic begonnen. Ik ben nu vooral veel aan het lezen en volgende week begin ik met de afstudeeropdracht. Ik hoop dat het gaat lukken! Meja, ik hou je nog wel op de hoogte!
    Veel plezier daar! grtz Laura
    (en de groeten van Ricardo en William)

• 07 September 2006 - 19:58

Jos En Marian Bemelmans:

Hallo Marielle,

Wat een mooie site, en nog leuker jij erkt en woont even in ghana, niet naast de deur, maar een hele ervaring lijkt me,
    Wij wensen je heel veel succes en een heerlijke ervaring toe.

Groetjes Jos en Marian.