Wachten, wachten en nog eens wachten... - Reisverslag uit Winneba, Ghana van Mariëlle Prevoo - WaarBenJij.nu Wachten, wachten en nog eens wachten... - Reisverslag uit Winneba, Ghana van Mariëlle Prevoo - WaarBenJij.nu

Wachten, wachten en nog eens wachten...

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

16 September 2006 | Ghana, Winneba

De afgelopen week stond voornamelijk in het teken van WACHTEN. Veel en lang WACHTEN. Helaas was het WACHTEN soms ook nog zonder resultaat.

Maar voor ik jullie ga vertellen waarop ik dan zoal op heb moeten WACHTEN, laat ik jullie nog even WACHTEN. Eerst wil ik de avonturen van onze dag vorig weekend in Apam met jullie delen. Apam is een klein vissersdorpje in de buurt van Winneba. In de reisgids hadden we gelezen dat het kasteel en de uitzichten van daaruit de moeite waard waren. We vroegen onze taxichauffeur of hij ons op de berg bij het kasteel kon afzetten. Dat vond hij geen probleem. De weg naar het kasteel bleek echter niet erg geschikt voor auto's en we waren blij toen we boven waren. De uitzichten waren inderdaad prachtig! Van daaruit kon je zowel over het strand als over het dorp uitkijken. Het kasteel zelf, gebouwd door Nederlanders, stelde niet veel voor. Wat ook tegenviel was dat we vanaf het moment dat we uit de taxi stapten belaagd werden door kinderen die ons om geld vroegen. "Obruni, gimme two thousand". Vanaf de berg liepen we naar het strand. Om daar te komen moesten we door een stukje ondiep water lopen. Het strand was bezaaid met afval, maar als je goed keek waren er ook hele mooie en bijzondere schelpen tussen te vinden. We vonden een plekje in de schaduw van de palmbomen, van waaruit we zowel de oceaan als de berg met het kasteel konden zien liggen (zie foto). Op de terugweg bleek het ondiepe water ineens een stuk minder ondiep. Oeps! We kregen een boottochtje aangeboden. We waren nog maar net van de kant af, of de boot begon te wiebelen en via de bodem kwam water naar binnen. Plons! Daar lagen we allemaal in het water. We konden er allemaal wel om lachen. Bij deze temperaturen droogt dat toch snel weer op. Toen later bleek dat van twee van ons het fototoestel niet meer werkte, was ons avontuur ineens minder grappig. Terwijl we naar het dorp liepen zagen we hoe er schildpadden gevangen werden. Dit hebben we later doorgegeven aan de eigenaar van onze Lodge en hij heeft al verdere actie ondernomen. Schildpadden zijn namelijk een beschermde diersoort. Zo zien jullie dat we hier niet alleen mensen maar ook dieren helpen. Het dorp zelf had verder weinig te bieden. De mensen waren er erg arm en het lag qua ontwikkeling duidelijk jaren achter op Winneba. Maar alleen al voor de uitzichten en het avontuurlijke boottocht was het het bezoek waard.

We moeten nog WACHTEN tot de scholen begonnen zijn, voor we met het echte werk kunnen beginnen. Daarom hadden we deze week voor de voorbereidingen gereserveerd. Een groot deel van die voorbereidingen bestaat uit het vertalen, verbeteren en uitbreiden van materiaal. Dat doen we zoveel mogelijk op de laptop. Regelmatig moesten we echter WACHTEN tot er weer stroom was. Het stuwmeer dat als stroomvoorziening geldt is niet vol genoeg om de hele regio constant van stroom te voorzien. Ter besparing is er daarom af en toe, soms overdag soms 's nachts, geen stroom. We hadden deze week de mogelijkheid screeningen in het Centre for Hearing and Speech bij te wonen. Voor ik aan de beurt was om een screening te zien, moest ik eerst even WACHTEN tot er een kind aan de beurt kwam dat gescreend moest worden. Uiteindelijk was er die dag geen kind meer dat gescreend moest worden. Helaas! Toch heb ik er nog iets aan gehad. Door de verhalen van de anderen over de screeningen, ben ik op het idee gekomen de bloktest, een vorm van kinderaudiometrie, te vertalen en hier te introduceren. Ik hoop dat het gaat lukken! Verder schijnt het dat er in de gesprekken met de ouders bij de screeningen ook aandacht wordt besteed aan het loslaten van tradities in het belang van de ontwikkeling van het kind. Bv. het kind niet steeds op de rug dragen om de motorische ontwikkeling te stimuleren. We kregen woensdag het goede nieuws dat de pakketten, die we 3 weken geleden verstuurd hadden, zijn aangekomen. Toen we ze gingen afhalen, bleek dat ze eerst gecontroleerd moesten worden. Die controle gebeurde erg grondig (zie foto). Het leek wel alsof we verdacht werden van drugssmokkel. Ze vroegen ook constant waar we alles voor wilden gebruiken. Uiteindelijk bleek dat we nog even moeten WACHTEN voor we de pakketten meekrijgen. Eerst moet de 'charge' worden vastgesteld. Mr. Oppong, het hoofd van de Department of Special Education, heeft ons beloofd een brief te schrijven om ervoor te zorgen dat we geen 'charge' hoeven te betalen. Maar op deze brief WACHTEN we nog. Hierdoor moeten we ook nog WACHTEN met het verder inrichten van onze therapieruimte. Al die WACHTtijd hebben we wel nuttig besteed. Ik heb de anderen uitgelegd hoe het werkt om je stageopdrachten aan de hand van kritische bewijzen te maken. Ik heb dit nl. in mijn vorige stage ook gedaan. In het kort houdt het in dat je je eigen opdrachten schrijft, aangepast aan je persoonlijke interesses en de mogelijkheden van de stageplaats. Zeker op een stageplaats als deze, die verschilt van een stageplaats in Nederland/Duitsland, is dat handig. Verder hebben we een voorlopige planning gemaakt. In die planning werk ik voor de beide Schools for the Deaf. Ik vind het fijn me volledig op deze doelgroep te kunnen richten en hoop bepaalde producten op beide plaatsen te kunnen introduceren. Daarnaast kom ik door workshops e.d. natuurlijk ook in aanraking met de andere stageplaatsen, zodat ik zoveel mogelijk verschillende dingen zie. Ik kan echt niet WACHTEN om met het echte werk te beginnen!

Gisteren zijn we naar Accra geweest. We hadden daar een aantal dingen te regelen: De verlenging van het visum (Niet schrikken! Ik heb me niet bedacht om langer te blijven, maar je visum is in eerste instantie altijd maar voor 60 dagen geldig en ik ben hier 112 dagen.) en het afhalen van geld. We hebben meer dan een uur op de bus staan WACHTEN. Vanuit de rij zagen we een ambulance met sirene die dienst deed als lijkwagen. We vonden al dat hij wel erg langzaam reed om naar een spoedgeval te gaan... Toen de bus eraan kwam ontstond een enorm gedrang. Iedereen probeerde voor te kruipen en begon te schelden. Uiteindelijk pasten wij niet meer in de bus en zijn we met de trotro gegaan. De hectiek in Accra overviel me. Dit was heel anders dan de indruk die ik op de 1e avond van deze stad had gekregen! We vroegen een taxichauffeur ons naar de Duitse ambassade te brengen. Later kwamen we erachter dat hij geen idee had waar hij naartoe moest en helemaal de verkeerde kant op was gereden. We zijn dankzij onze plattegrond (die voor de chauffeur volgens mij niet meer was dan een paar nietszeggende lijntjes op een kaart) toch nog in de juiste straat gekomen. Hoewel we eigenlijk naar de Duitse ambassade onderweg waren, zien we ineens de Nederlandse vlag wapperen. Dus gaan we eerst naar de Nederlandse ambassade. Hier moet ik weer even (je raadt het al...) WACHTEN. Het blijkt dat we voor de verlenging van het visum bij de Ghana Immigration Service moeten zijn. Ook daar moeten we WACHTEN tot we aan de beurt zijn. We krijgen de benodigde formulieren, maar omdat we niet alle verdere documenten (retourticket, verklaring van school) paraat hebben moeten we nog eens terug komen. Ook de verlenging van het visum laat dus nog op zich WACHTEN. Bij de bank wissel ik eerst mijn dollars en euro's om. Ik zie overal groot het Visa logo, maar nergens Mastercard. Het is dus maar afWACHTEN of ik hier met mijn Visacard geld kan krijgen. Gelukkig blijkt dat wel zo te zijn! Het geeft me best een rijk gevoel zonder blikken of blozen een paar miljoen op te kunnen nemen. Maar als je het omrekent in euro's valt het wel mee (1 euro = ca. 11.700 cedi's). We zijn blij als we weg kunnen uit deze te drukke stad. Terug naar Winneba, waar het gelukkig een stuk rustiger is en de lucht een stuk schoner is!

Zoals jullie lezen weer een hoop gebeurd deze week. Hopelijk hoeven we volgende week iets minder te WACHTEN en kunnen we iets meer DOEN. Jullie zullen het wel weer lezen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes, Marielle

  • 16 September 2006 - 14:04

    Simone:

    Heey..ik zal je maar niet te lang laten WACHTEN op een eerste reactie hihi ;-) Ondanks al het gewacht merk ik aan je berichten dat je het ontzettend naar je zin hebt daar in Ghana en toch al veel hebt kunnen doen ondanks dat de scholen nog niet begonnen zijn!!
    Op de Monseigneur Hanssenschool bevalt het mij ook super goed..:D!! Onze doelgroep komt dus overeen (dove-slechthorende kinderen) en ik kan het echt iedereen aanraden!! Ik leer zelfs al een beetje de gebaren :D
    Mariëlle ik wens je nog heel veel plezier en succes toe! Maak er wat van!
    Kus Simone

  • 17 September 2006 - 10:17

    Pauline:

    Hoi Mariëlle Als je wachten kreeg uit betaalt was je steenrijk inmiddels. leuk om je te blijven lezen. Hier gaat het z'n gangetje. groetjes Pauline

  • 17 September 2006 - 21:51

    Nonk Lambert:

    Hoi,Marielle

    Gelukkig is jouw WACHTEN toch nog wat aangenamer dan van degenen, waarvoor destijds het kasteel bij Apam gebouwd werd. Dat was namelijk als slavendepôt. Gelukkig deden de Hollanders en Zeeuwen van de Westindische Compagnie dat en hadden de Limburgers er part nog deel aan. Maar, wat het WACHTEN betreft: het kasteel heette begin 18e eeuw Fort Leydsaemheyt (en nu Fort Patience), niet vanwege het WACHTEN door die arme slaven, maar omdat het door allerlei tegenslagen en verzet ruim vijf jaar duurde, voor het was afgebouwd. Dus toen moest men ook al WACHTEN.
    Groeten uit Zeeland.

  • 18 September 2006 - 10:26

    Nicole Jütten:

    Hallo Mariëlle,
    het was even wachten op een reactie van mij, maar hier is die dan toch. Wat een verhalen allemaal! Je maakt heel wat mee. Ik hoop dat alle verzonden materialen nog goed aankomen en goed gebruikt kunnen worden.Ik heb inmiddels de sleutel van het huis gekregen en kan dus met klussen beginnen. De vakantie was super, maar lijkt al weer een hele tjid geleden.
    Ik wens je verder veel plezier en wat minder wachttijd,

    groetjes Nicole

  • 18 September 2006 - 18:06

    Marion:

    Hallo Mariëlle,

    Ik heb jouw emails gekregen en gelezen, behalve de foto's die moet ik later bekijken op de pc.
    Nou, je hebt al van alles meegemaakt las ik, van een gezellig nat boottochtje tot een ritje in de trotro.
    Was echt niks voor mij geweest, gelukkig dat je bij het raam zat.

    Het is de laatste week goed weer hier in het kikkerlandje, 25 tot 27 graden, echt zomers.
    Mijn vakantie is begonnen vorige week donderdag eindelijk, 3 weken niets doen. Nee, helemaal niks zit er niet in want hier thuis gaat het gewoon door, stoffen en zuigen, wassen etc...
    De eerste paar dagen heb ik alleen maar liggen gapen, kwam echt niet meer bij.

    Nu gaat het stukken beter.
    We hebben op het werk drie nieuwe erbij.
    Larissa, Dorita en Sanne heten ze.
    Lariisa is van Houthem en 35 jaar, Dorita weet ik niet hou oud ze is, wel dat ze vier zonen thuis heeft in de leeftijd van 11-18 jaar en Sanne is de jongste van deze 3 en nog met een opleiding bezig.
    Ze wil graag een eigen boekwinkel beginnen als ze klaar is met haar studie.

    Het was behoorlijk druk op het postkantoor dat ik niet met ze heb kunnen praten.
    Larissa is op het postkantoor mee komen draaien, nu is ze maar een paar uurtjes op het kantoor.
    Als ik weer terug ben, leer ik het haar verder.
    Ze leert het wel snel gelukkig. Ik was de laatste paar dagen goed verkouden en had haar aangestoken en marijke ook.

    Hoe is het met het eten in The Lodge en het klimaat viel dat tegen ? Is het met die warmte vol te houden?
    De waarde van het geld is ook niks hè, hoeveel biljetten komen er wel niet uit de flappentap.

    Mariëlle, ik ga nu stoppen ermee, veel plezier en succes verder !

    Groetjes van Marion en frank(zoon) die dit bericht heeft moeten overtypen van een fax naar dze website ;)!

    p.s. als de kinderen roepen om geld mogen jullie dan wat geven of mag dat niet ?

  • 18 September 2006 - 19:47

    Corinna Sipkema:

    Hallo Marielle,
    Ondanks het vele wachten heb je toch al heel wat meegemaakt. Het is boeiend om je belevenissen te volgen. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe het doen je gaat bevallen na het vele wachten. Veel succes daarbij.
    Met vriendelijke groet,
    Corinna

  • 19 September 2006 - 15:32

    Michelle:

    Hallo,
    Zo te lezen gaat alles super met je, hier is alles ook goed, ik ben de nieuwe cd van Rowwen Hèze aan het luisteren maar daar moet jij nog ff op WACHTEN.
    Dikke kus en nog veel plezier Michelle

  • 19 September 2006 - 19:06

    Neef John:

    Hoi Mariëlle,

    En wij hier in Nederland maar klagen over lange WACHTlijsten...
    Allereerst namens Chantal bedankt voor je e-verjaardagskaart. Ze vond hem erg leuk (Ilse en ik ook trouwens. We hadden geen van allen eerder een kaart uit Ghana gehad, dus extra bijzonder... ;)
    Je hebt al aardig wat meegemaakt in die korte tijd, dus van verveling kan, ondanks dat je nog niet echt aan de slag kan, geen sprake zijn.
    Het gaat er daar niet veel anders aan toe dan hier op Schiphol begrijp ik uit je verhaal van afgelopen zaterdag. Daar worden nl. ook alle spullen van reizigers uit exotische gebieden binnenstebuiten gekeerd omdat ze natuurlijk allemaal drugs willen smokkelen.
    Sommige dingen zijn onbetaalbaar. Voor de rest: blijkt niet elke reclamespot de waarheid te vertellen. Jezelf rijk voelen is inderdaad leuk. Wij zijn ooit miljardair geweest, zij het in (oude) Turkse lira's. Daar hadden ze overigens ook een soort trotro's, dolmuş geheten. Kost bijna niks, vertrekt als de chauffeur zin heeft of het ding propvol is en de chauffeur blijkt altijd een vorm van doodsverachting te hebben...

    Hier gaat alles goed met iedereen. Thomas (jr.) groeit nog steeds als kool, gaat steeds meer brabbelen en spelen, is doorgaans tevreden en slaapt goed. Kortom: precies zoals je een baby graag ziet.

    Ik moet oppassen dat mijn verhaal niet langer wordt dan het jouwe, dus ik ga je veel succes en plezier wensen voor de komende tijd: veel succes en plezier voor de komende tijd!

    Groeten uit Wemeldinge,
    JICST

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Winneba

Mariëlle

Ooit begonnen met het schrijven van reisverslagen op deze pagina toen ik stage liep in Ghana. Nu, na 8 jaar, besloten om ook tijdens mijn studieverblijf in New York het thuisfront langs deze weg op de hoogte te houden.

Actief sinds 23 Aug. 2006
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 47689

Voorgaande reizen:

12 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Rochester

01 September 2014 - 02 November 2014

New York

31 Augustus 2006 - 01 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: