Onvergetelijke indrukken - Reisverslag uit Winneba, Ghana van Mariëlle Prevoo - WaarBenJij.nu Onvergetelijke indrukken - Reisverslag uit Winneba, Ghana van Mariëlle Prevoo - WaarBenJij.nu

Onvergetelijke indrukken

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

13 Oktober 2006 | Ghana, Winneba

Deze week zijn er een aantal dingen die zo'n indruk op me hebben gemaakt, zowel positief als negatief, dat ik ze niet snel zal vergeten.

Het meest indrukwekkende was het bezoek aan Cape Coast Castle op zaterdag. En dan heb ik het niet eens zozeer over de mooie uitzichten vanaf het kasteel (zie foto's), hoewel ik daar ook van heb genoten, maar meer over de schokkende verhalen over wat de slaven daar allemaal hebben moeten doorstaan. We zijn in de kelders geweest waar de slaven soms meer dan een maand opgesloten zaten. We hebben kunnen ervaren hoe dat geweest moet zijn. Er kwam haast geen licht binnen. Bovendien leefden ze op een mengsel van stro en ontlasting en konden ze zich alleen wassen als het regende. Ook was er een kelder waar degenen die te zwak waren, afgesloten van licht en lucht, naar toe gingen om te sterven. De vrouwen hadden al helemaal niet te lachen, omdat sommigen van hen ook nog uitgezocht werden om met de gouverneur of een van de soldaten het bed te delen. Schokkende verhalen, die, zoals onze gids nog maar eens benadrukte, nooit vergeten mogen worden. Cape Coast was overigens een leuke stad. Het was er veel rustiger dan in Accra en je kon vanuit verschillende punten van de stad steeds prachtig over de oceaan uitkijken.

In Buduburam hebben we de kans gehad de dossiers door te nemen. Daarbij kwam ik tot de conclusie dat vele gezinnen tussen 2002 (het jaar dat de school is opgericht en de formulieren zijn ingevuld) en nu een enorme ontwikkeling hebben doorgemaakt. Wat ik in de omschrijvingen las kwam in veel gevallen niet meer overeen met de situatie die ik afgelopen vrijdag bij de huisbezoeken gezien heb. Zo stond er 'one room cement block house' 'no water, toilet and electricity' en 'very poor living conditions', terwijl deze mensen nu in een mooi huis met meerdere kamers en zelfs radio en tv leefden. Dat is natuurlijk alleen maar mooi om te zien!
Verder hebben we in Buduburam kennisgemaakt met een vrouw die Duits kon spreken. We hebben haar verteld over ons werk. De volgende dag kwam ze ons opzoeken in de school. We waren net bezig met de gebarencursus. Toen we uit de les kwamen, stond ze nog steeds op ons te wachten. Joanna, de Nederlandse ergotherapeut die in het kamp werkt, riep ons binnen in haar kantoor. Ze legde ons uit dat deze vrouw psychisch helemaal in de war is door de gebeurtenissen van de oorlog. Ze heeft in Duitsland gestudeerd en voelt zich daardoor nog steeds westers. De mensen in het kamp noemen haar dan ook 'obruni'. Ze klampt iedereen aan voor hulp en geld. Joanna gaf aan dat ze ergens een grens had moeten trekken en nu eenmaal niet iedereen kon helpen. Ze vroeg onze mening. Ik heb gezegd dat ik hier kom om mensen te helpen door mijn werk en niet door geld. Dat zou ze aan de vrouw uitleggen. Toen we het kamp uitliepen kwam de vrouw ons achterna. Ze begon tegen ons te schreeuwen dat ze 2 uur op ons gewacht had en dat het helemaal niet klopte dat ze geld van ons wilde. Katrin heeft haar uitgelegd dat we van dit geschreeuw niet gediend waren. Toch bleef ze maar doorgaan. Toen zei ze ineens: "It is because I am black. You say you want to help us, but you are racists!" Deze opmerking raakte me vreselijk! Het laat me nog steeds niet helemaal los. We hebben er met elkaar over gepraat en inderdaad gezegd dat we onze grenzen moeten stellen en niet iedereen kunnen helpen, maar dat is soms wel lastig.

In Winneba voelen we ons niet altijd gesteund door de leraren als de kinderen niet gemotiveerd zijn om mee te komen. Het meest vervelende is wel dat de leraren vinden dat wij de kinderen eten moeten geven en hen dat ook vertellen. Met het gevolg dat sommige kinderen op de terugweg boos worden, omdat ze geen eten krijgen. We hebben dit probleem met Mr. Essel, hoofd van het Centre, besproken. Ook hij vond (gelukkig!) dat eten een verkeerde vorm van beloning is. We houden ons dus gewoon aan onze beloningsschema's met stickers. En het gekke is: als de kinderen eenmaal bij ons zijn, doen ze vol overgave mee en zijn heel blij met de sticker! Om wat meer inzicht en begrip bij de leraren te creeren, willen we een workshop plannen, waarin we algemene uitleg over logopedie geven en ook de meerwaarde hiervan naast het onderwijs aan bod laten komen. Hopelijk voelen we ons dan wat meer gesteund. Nina is inmiddels weer aan het werk, waardoor we voor het eerst hebben kunnen uitproberen hoe het werkt als een van ons de kinderen haalt en brengt terwijl de anderen therapie geven. Dat gaat heel goed en daardoor gaat er ook geen therapietijd verloren aan het van en naar het Centre lopen. Momenteel wordt er in Ghana gestaakt in het onderwijs. De school waarbij de School for the Deaf behoort doet hier ook aan mee. Daardoor vreesden we even voor onze therapieen komende week. Vanmorgen kregen we na een uur wachten echter te horen dat de leraren van de School for the Deaf niet gaan staken. Deze 'speciale' kinderen hebben het onderwijs namelijk te hard nodig. In mijn ogen heeft elk kind, met of zonder handicap, evenveel recht op onderwijs. Maar in het belang van de kinderen van deze school is het in elk geval goed dat het onderwijs, en dus ook de therapie, doorgaat.
Eindelijk hebben we ook concrete afspraken kunnen maken bij de Father John School. Door de ziekte van Nina was dat op een laag pitje komen te staan. Maar nu weten we welke kinderen we kunnen behandelen en waaraan we bij ieder van hen kunnen werken. Ik zal Ben onder mijn hoede nemen, met wie ik volgende week kennis zal maken. Ik ben benieuwd!

Vandaag moesten we voor onze financiele zaken weer eens naar Accra. We waren erg verbaasd onderweg te zien dat er huizen en winkels met bulldozers gesloopt werden. Het bleek dat ze de weg hier breder zouden maken. Blijkbaar wordt dan alles wat in de weg staat radicaal verwijderd...
In de Koala-supermarkt (waar je ongeveer alle westerse producten kunt krijgen, als je maar genoeg betaalt)hingen al overal de Kerstversieringen. Kennelijk zijn ze daar hier net zo belachelijk vroeg mee als in Europa.
Bij de bank had Jantje wat problemen haar geld te krijgen, maar na contact opgenomen te hebben met haar Duitse bank waren die vrij snel verholpen. Wat een service op vrijdagmiddag! Het wachten werd veraangenaamd door twee heren die, in het kader van promotieactiviteiten, langskwamen met chocolade en frisdrank. Dan is het ineens een stuk minder erg 2 uren in de bank te moeten zitten.

Het zeer zonnige weer wordt hier intussen af en toe onderbroken door een stevige bui, wat niet normaal schijnt te zijn voor de tijd van het jaar maar wel zorgt voor wat aangename verkoeling.

Het is een cliche om alweer te schrijven dat de week voorbij is gevlogen, maar dat is toch echt zo!

Jullie horen snel weer van me!

Groetjes, Marielle

  • 13 Oktober 2006 - 21:04

    Vivianntjuh:

    OOOOOOOOOOOOOOOOi dOe :P
    zO te hOre ist daar in Ghana errug leujk das fYn Om te hOre ;)
    we hebbe binnekOrt met t jeugdOrkest weer de plaY-inn :D daar verheug k me errg Op :D dats Op 28 OktOber,,
    verder vind Onze sjOOljuf nOg steeds zO stOm as eers duzz daar is niet veel aan vrandert :D
    en de grOte harmOnie speelt nu,, as k t gOet bgrepe hep,, met 1 cd mee,, AS K T GOET BGREPE HEP EHH :P
    trOuwes as k nOg wat te vrtelle hep dOe k dat wel es ;)
    -X.x.X-Vivianntjuh -X.x.X-

  • 13 Oktober 2006 - 21:15

    Pauline /Dionne:

    Heey Mariëlle, ik heb je belevenissen weer met plezier gelezen. hier is alles wel oké. ik moet achter een aantal dingen aan, maar hier zijn er tenminste de mogelijkheden voor.
    groetjes Pauline

  • 14 Oktober 2006 - 18:13

    Vivianntjuh Nog Es:D:

    eeeeeeeey ben k weer :P
    khep nOg iets te melduh:
    1 juf by Ons Op sjOOl gaat weg,,:(:( na un anere sjOOl in hulsberg,, zy heef me wel met een ding ghOlpe waar kmee zat en mOet haar eigelik nOg wat vrage,, mjaah,, as zy daar glukkig iss,,
    verder heef bart de hare in een start dat ziet ech dOm uit,, kun je wel om lache,, hihi ziet dr ech niet uit :D
    trOuwes dat uitzicht daar met die kanOnne is ech vet,, de rest OOwk hOOwr

    -X.x.X- Vivianniej -X.x.X-

  • 15 Oktober 2006 - 06:50

    Cas En Martijn:

    Hoi Marielle,
    Je hebt alweer heel wat meegemaakt deze week.Alweer een ervaring rijker.Het gaat je gelukkig nog steeds goed.
    We kunnen niet wachten dat je weer eens komt opletten bij ons.Geniet ervan en tot de volgende keer.

    dikke poene en knuffels van Cas en Martijn

  • 16 Oktober 2006 - 12:45

    Evelyn:

    Hoi Marielle,

    Ik heb net weer een aantal berichten van je gelezen.

    Gelukkig gaat het nog steeds goed met je (je weet je te redden zo te lezen!)

    Sorry dat we zo weinig van ons laten horen... maar het huis(je) neemt ook tijd in beslag, net als de concoursen...
    N zodra ik thuis kom van het werk, val ik meteen in slaap... Maar werken =wel beter dan gewoon ziek thuis zitten! Met school ga ik ook weer beginnen, tenminste als de leraren het over het programma eens zijn (weet ik pas 23 oktober...)

    Ik wens je maar weer het beste!

    Groetuh van Evelyn en Guido!

  • 16 Oktober 2006 - 21:28

    Marijke:


    Dag Marielle,
    Een berichtje uit onverwachte hoek?
    Heb ik ook eindelijk '.waarbenjij.nu' gevonden. Leuk om je zo te volgen! Zondag troffen wij je oma die vertelde, als ik het goed begrepen heb, dat je een dezer dagen/weken jarig bent. Alvast van harte gefeliciteerd!
    Nog een goede tijd in Ghana toegewenst en voor Kerst gezond en wel weer terug.

    Groetjes van
    Marijke (natuurlijk ook van André, Martijn en Suzanne)

  • 20 Oktober 2006 - 06:30

    -xxxRosannexxx-:

    Heey Marielle,
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Jammer he dat ik niet naar je toe kan komen.Hopelijk word het een leuke verjaardag(zonder je geweldige familie).Gelukkig gaat het nog steeds goed met je als ik die mooie verhaaltjes van je lees.Een fijne verjaardag toegewenst. I MISS YOU Ik wens je het beste dikke poen en knuffels van je nichtje ROSANNE

  • 20 Oktober 2006 - 06:57

    Stefan:

    Hey Marielle,

    Proficiat met je 22e verjaardag!!
    Helaas kunnen we geen vla komen eten in Ghana:P. Maar gelukkig gaat het in Ghana ook goed, dus maak er daar een onvergetelijk Ghanese verjaardagsfeest van.

    Groetjes,
    Stefan

  • 20 Oktober 2006 - 12:03

    Sharon:

    GEFELICITEERD!!!!
    Dat is wel apart lijkt me: je verjaardag vieren in Ghana! Heel veel plezier daar en een fijne dag!
    X
    Sharon.

  • 21 Oktober 2006 - 06:34

    Sylvia:

    Hey Mariëlle,

    Ik hoop dat je een leuke verjaardag hebt gehad! Heb je ons kaartje gekregen?

    Dit weekend staan de concoursen voor de deur. Ik ben erg benieuwd wat Berg en Sjin gaan maken. Berg moet vandaag, Sjin morgen. Je hoort wel wat ze hebben gemaakt.

    Mijn stage bevalt heel goed. Ik heb natuurlijk nog leerdoelen, maar ik merk wel dat ik vooruit ga! En zelfs hier vliegt de tijd. Dus ik kan me voorstellen dat in Ghana de tijd nog meer vliegt, als je zoveel meemaakt! Wel super om al die verhalen te lezen en je zo te volgen.

    Ik wens je nog veel plezier en succes, en ik verheug me alweer op je volgende verhaal!

    Heel veel liefs,

    Sylvia

  • 21 Oktober 2006 - 19:04

    Claudy:

    Hallo Marielle,
    Volg je berichtgeving met belangstelling. Een ding moet je goed beseffen : je kunt niet heel Ghana of Afrika helpen. Maar wél datgene dat in jouw comptentiegebied ligt en dan vol overgave. Ook al is dat maar een klein stukje. En dat is jouw stukje !! Heel veel groetjes uit Nederland,
    Claudy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Winneba

Mariëlle

Ooit begonnen met het schrijven van reisverslagen op deze pagina toen ik stage liep in Ghana. Nu, na 8 jaar, besloten om ook tijdens mijn studieverblijf in New York het thuisfront langs deze weg op de hoogte te houden.

Actief sinds 23 Aug. 2006
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 47689

Voorgaande reizen:

12 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Rochester

01 September 2014 - 02 November 2014

New York

31 Augustus 2006 - 01 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: