Tijd voor een feestje! - Reisverslag uit Winneba, Ghana van Mariëlle Prevoo - WaarBenJij.nu Tijd voor een feestje! - Reisverslag uit Winneba, Ghana van Mariëlle Prevoo - WaarBenJij.nu

Tijd voor een feestje!

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

22 Oktober 2006 | Ghana, Winneba

In Buduburam hebben we deze week de laatste intakes gedaan, waarna we konden plannen wie we gaan behandelen en wie van ons welke student gaat behandelen. Degene die hierbij de meeste indruk op mij heeft gemaakt was J.U. Deze jongen heeft het syndroom van Down, maar is niet doof en kan spreken. Hij hoort dan ook eigenlijk niet op de School for the Deaf thuis. De enige reden dat hij hier is, is dat er op het kamp geen school voor verstandelijk gehandicapten is. Voor mij was meteen duidelijk dat ik hem therapie wil geven, zodat hij in elk geval einige specifieke aandacht gericht op zijn problemen krijgt en het toch nog een waarde heeft dat hij naar de school komt. Ik zal wel echt bij nul moeten beginnen, maar hoop iets voor hem te kunnen betekenen.
Verder hebben we in het kader van de Parent Teacher Association weer enkele families in het kamp bezocht. Het is leuk om te zien hoe fanatiek sommigen zijn in het oefenen van de gebarentaal, maar sommigen hebben er ook veel moeite mee doordat ze niet kunnen lezen en schrijven. Een moeder bezochten we in haar beauty-salon. Ze raadde ons aan naar haar toe te komen als we onze haren of nagels gestyled wilden krijgen. Helaas was zij zelf een lopende antireclame voor haar zaak: uitgedroogde vaaloranje haren, waarin enig model ver te zoeken was. Op verzoek van het hoofd van de Association hebben we een lijst opgesteld met redenen waarom je een doof kind naar school moet laten gaan. Deze zal hij dan gebruiken, wanneer hij gezinnen bezoekt wier dove kind nog niet naar school gaat.

In Winneba werd de werkweek beheerst door stakingen en regenval. Hoewel de leraren van de School for the Deaf hadden aangegeven niet te gaan staken, hadden de stakingen hier wel degelijk invloed. Op de reguliere school werd namelijk wel gestaakt. De leerlingen waren ondanks dat gewoon naar school gekomen en renden over het schoolplein, zonder dat er iemand naar hen omkeek. Hierdoor waren de kinderen van de School for the Deaf natuurlijk ook niet meer te houden. De leraren hadden dan ook maar besloten de pauze te verlengen. Met het gevolg dat ik de jongens tijdens het voetballen moest vragen mee naar de therapie te komen. Voor een jongen van ongeveer 12 jaar is er natuurlijk niets ergers dan te moeten stoppen met voetballen. Uiteindelijk besloten de leraren toch maar weer eens met de les te beginnen en lukte het om ze mee te krijgen. En naast hen nog een heleboel andere nieuwsgierige kinderen, die ons ongestoord konden achtervolgen, aangezien hun leraren er toch niet waren. Op donderdag heeft het de hele dag non-stop flink geregend. We vroegen ons dan ook af wie van de kinderen naar school zou zijn gekomen. Toen ik de lerares belde om dit te vragen, bleek dat zij zelf niet eens naar school was gegaan. Ik weet niet of ze uberhaupt nog gegaan zou zijn als ik haar niet gebeld had... In elk geval kreeg ik na anderhalf uur een telefoontje dat 3 van de 7 kinderen er wel waren. Daarbij was ook een van mijn patientjes, waardoor ik de kans had mijn eerste echte therapie te geven (tot nu toe waren het nog steeds onderzoeken) en dat verliep super!
Op de Father John School werd er wel gestaakt. Alleen waren ze vergeten om ons dat te vertellen, waardoor we voor een gesloten deur stonden. We hadden daarna met de lerares afgesproken ondanks de stakingen de kinderen aan huis te bezoeken, maar dat hebben we moeten afzeggen vanwege de zware regenval. Helaas heb ik dus nog steeds geen kennis kunnen maken met Ben.

Na deze drukke en soms chaotische werkweek was het tijd voor een feestje: mijn 22e verjaardag!
Om half 7 ´s ochtend verblijdden mijn mede-Ghana-gangers mij met een serenade voor mijn deur. Ze hadden het balkon versierd met ballonnen en een mooie kaart voor mij geknutseld met felicitaties in Nederlands, Duits, Engels en Fante (Ghanees dialect dat in Winneba het meest gesproken wordt). Ook kreeg ik wat post uit Nederland. Ik vond het al heel wat dat er 2 kaarten op tijd waren aangekomen, maar in de loop van de dag bleek dat dat niet alles was. Want tijdens het werk en daarna kreeg ik ongeveer elke uur een kaart. Door al deze kaarten, mailtjes, sms-jes, e-cards (ook al kon ik die niet allemaal lezen...), reacties op deze site en telefoontjes, kreeg ik toch het gevoel dat jullie mijn verjaardag met mij mee hebben gevierd, ook al ben ik dan ver weg. Allemaal heel hartelijk bedankt daarvoor!
Toen ik me zoals gewoonlijk goed insmeerde met zonnecreme, realiseerde ik me dat ik dat nog nooit heb hoeven te doen op mijn verjaardag. Wat een verschil met het herfstweer dat ik op die dag gewend ben!
Als ontbijt had ik als verrassing een traditioneel Ghanees verjaardagsontbijt geregeld, bestaande uit een puree van yams, rode olie en uien met voor iedereen een ei erbij (zie foto).
´s Avonds na het werk kwam het personeel tot mijn grote verrassing (nou ja, eigenlijk was het niet meer helemaal een verrassing, doordat de eigenaar van de Lodge zijn mond voorbij had gepraat...) met een taart met 22 kaarsjes aan, waarop stond ´Happy B´day Marielle’ (zie foto´s). Het is lang geleden dat ik op mijn verjaardag nog eens kaarsjes heb uitgeblazen, maar het lukte me toch in een keer. Van de andere meiden kreeg ik als cadeaus een landkaart van Ghana, een mooie houten riem en een typisch Ghanees spel. Diezelfde avond heeft een van de medewerkers van de Lodge mij dat spel uitgelegd en is het mij zelfs gelukt van hem te winnen (of zou hij mij hebben laten winnen???). Uiteraard hebben we ook geproost op mijn nieuwe levensjaar. Het was, zoals jullie lezen, een leuke dag vol verrassingen. Anders dan anders, maar wel leuk om mijn verjaardag een keer zo te vieren. Toch ben ik blij als ik dat volgend jaar weer met jullie allemaal erbij kan doen.

Gisteren zijn we naar Cape Coast geweest voor een batik-workshop (zie foto´s). Dit was erg interessant, leuk om te doen en ook nog met mooi resultaat. Eerst mocht je een kleur en een patroon uitkiezen. Ik koos voor lime-groen en het symbool voor hoop gecombineerd met een gekrulde rand. De stof werd strak gevouwen, zodat je deze lijnen kon volgen. Het patroon was uitgesneden in schuim, dat als stempel diende. De stempel werd in hete was gedoopt en vervolgens op de stof gedrukt. Dat was nog best lastig om dat op de juiste manier te doen, maar na een tijdje kreeg ik de ´feeling´ te pakken. Vervolgens werd de stof geverfd. In mijn geval in het bruin. De bestempelde delen blijven dan ongeverfd (bij mij dus groen). Daarna was het tijd voor de ´dewaxing´. De stof werd in kokend heet water gedompeld, om de was te laten smelten. In koud water komt de was vervolgens bovendrijven. Nog even drogen en onze zelf-gebatikte stof was klaar. Ik ben van plan er een kledingstuk van te laten maken in een van de vele naaiateliers hier.

Jullie lezen het: het was een weer een drukke week, maar met een hele leuke afsluiting!

Heel veel groetjes, Marielle

  • 22 Oktober 2006 - 20:31

    Brenda:

    Hey Mariëlle,

    Gelukkig heb je een leuke verjaardag gehad daar. En vooral leuk dat er zelfs kaarten van hier waren aangekomen. Jammer dat je niet alle e-cards kan lezen, maar ik zal je inderdaad sturen wat ik erin heb gezet..
    Hier begint nu eindelijk een beetje de herfst. Het begint wat meer te regenen en wordt 's avonds al wat kouder (zelfs al 1 nacht vorst aan de grond hehad). Maar nog steeds mogen we niet klagen voor de tijd van het jaar.
    Alweer bijna de helft van je tijd daar erop zitten, het gaat allemaal super snel! Voor je het weet ben je alweer terug in het koude kikkerlandje..
    Nog heel veel plezier de komende maanden, ik kijk weer uit naar je volgende bericht!
    Groetjes aan de andere dames..

  • 22 Oktober 2006 - 20:43

    Pauline:

    Hoi Mariëlle,
    Alsnog gefeliciteerd. met je verjaardag. Lijkt me inderdaad vreemd om je verjaardag eens in de zon te vieren. Taart ziet er lekker uit.
    Hier hebben we sinds deze week een andere auto, hier kan Dionne inrijden via een oprij plaat. we zijn er heel blij mee.
    Het weer heeft Brenda al beschreven. ook ik kijk weer uit naar je volgende verhaal. groetjes

  • 22 Oktober 2006 - 21:42

    Janneke:

    he marielle
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! Is wel grappig dat je jarig bent, want ben nu ook jarig (dus ook vorig jaar in Ghana!!!)
    De tijd zal alleen maar sneller gaan dus maak er een nog een leuke tijd van.
    x janneke (ex-ghana-ganger)

  • 23 Oktober 2006 - 08:18

    Katrin:

    Hoi Marielle,
    ook van mij alsonog van harte gefeliciteerd!!! Leuk, dat die mensen in Ghana zo´n mooi "feestje" voor je hebben voorbereid.
    Zo als ik kon lezen hebben jullie nog steeds veel plezier bij het werken, ook als er veel gestaakt wordt... Het blijkt, dat jullie nog veel te doen krijgen. Maar ik denk wel, dat jullie heel wat kunnen betekenen voor die mensen!
    Mijn stage verloopt verder goed. Ik heb enkele dagen vrij gehad, omdat er "Betriebsausflug" en "Elternsprechtag" was. Morgen mag ik dan weer starten.
    Ik wens je nog veel werk en een leuke tijd toe. Geniet ervan.
    Groetjes, Katrin

  • 23 Oktober 2006 - 12:22

    Lieve:

    HEEEEJ marielke!
    van harte proficiat met je 22e!!!! wat worden we oud he! zal wel erg speciaal zijn om je verjaardag in afrika te vieren!!! in ieder geval geniet er van!! xxx Lieve

  • 23 Oktober 2006 - 15:32

    Vivian:

    eeeeeeeey marrie :P
    HAPPY BIRTHDAY TO YOU-HAPPY BIRHDAY TO YO- HAPPY BIRTDAY DEAR MARIËLLE-HAPPY BIRTHDAY TO YOU!!!
    van harte gefeliciflapstaart nog ehh;0,, sorry dat k zo laat dr 8er kom ma khad zo`n leuke vkantie :P
    jaah,, we hadde 1 week vkantie,, toen zyn we gaan rodele/met de kabelbaan op en af/kben helemaal bove in de wilhelminatore gwees/21+22(Rocktober was mergelweekend daar ben k naartoe gewees zondagen toen hebbe we (Vivi-Nadi-Dani) een mergelblok met gaatjes voor theelichtjes moge versiere en dat was t wel zo`n beetje,, trouwes ksta (met ma-Nadi-Dani) in de krant (dagblad de limburger)en we kome waarschynlyk op tv t heef allemaal met dat mergel gedoe te make,,
    kzal dat stukje wel uitknippe en beware tot je terugbent,, kdenk dat je dat wel leuk zal vinde,,

    diej week van jou lykt me wel heel leuk,,
    kmoet nu gaan oefenen (chrysalis voor t solistenconcour:( )
    doeiedoeie (K)(L)(K)
    -xXx- Vivian -xXx-

  • 23 Oktober 2006 - 17:02

    Sylvia:

    Hey Mariëlle!

    Wat super om te zien en te lezen hoe jouw verjaardag een geweldig feest is geworden! Op dit moment is Lei flink aan het nafeesten met Sjin. Wat dat betreft was het voor ons een mooi weekend. Eerst Berg 85,92 en dan Sjin 90,25! Echt super! Maar dat had je natuurlijk allang gehoord...

    Mijn stage verloopt ook nog altijd prima, hoewel ik ook tot de ontdekking kwam dat we alweer bijna in november zitten, wat betekent dat we al op de helft zitten. Het gaat nu echt snel.

    Maar van de andere kant: we hebben nog ruim 2 maanden, dus ik zou zeggen: geniet nog van je tijd daar en heel veel succes met de behandelingen. Hopelijk kun je er wat meer uitvoeren deze week! Wij blijven je in ieder geval volgen!

    Natuurlijk ook namens Lei:
    Heel veel liefs, XXX
    Sylvia

  • 24 Oktober 2006 - 07:14

    Irysia:

    heeiii marielle
    nog hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag

  • 25 Oktober 2006 - 17:55

    Tante Jasia:

    hoi marielle,
    eindelijk een berichtje van ons, je weet we hebben het ontzettend druk met de op staande zijnde verhuizing i.c. 'verbouwing' van ons nieuwe huis in de Plenkert. Zoals je al van Irysia hebt vernomen is ons eigen huis verkocht en moeten wij 14 december eruit zijn, want dan komen de nieuwe bewoners. Dinsdagmiddag 31 oktober om 15.00 uur zijn wij bij de notaris en krijgen wij de sleutel van ons huis in de Plenkert. Eindelijk is het dan zover en kunnen we daar aan de slag. Ome Frans wil graag voor 1 december verhuizen. We zullen wel zien of dat gaat lukken. Je beleeft genoeg avonturen daar in het Afrikaans Ghana. Ik hoop dat je al je indrukken en ervaringen heel goed hier in het nu herfstige Nederland kunt gebruiken. Wij wensen jou nog een hele fijne tijd toe en heel veel geluk met je al gevierde verjaardag. Als je weer thuis bent kom je ons paradijsje maar eens bezoeken met Tim. Heel veel kusjes van ons Prevookes uit de Tienschuurstraat.

  • 25 Oktober 2006 - 20:26

    Céleste:

    Heej Marielle..

    het is meer dan een beetje te laat maar nog proficiat =P..
    Had je het kaartje nog gekregen =)
    zo te zien heb jij een leuke week gehad..
    ik meld 'ome charles' ook aan met zyn email adres want die vond het ook leuk om te volgen wat jij in Ghana deed ;)

    have fun
    en houd de limboo's op de hoogte eh =P
    hahaaa.
    daag
    x.xxx

  • 27 Oktober 2006 - 17:56

    !***Rosanne***!:

    hoi marielle,daar ben ik dan weer.Leuk dat je tog nog een e-card had gestuurd.Ik heb hem aan meester Corte laten zien en hij vond het heel leuk.Ik vind het fijn om te lezen dat alles goed met je gaat en ik vind het nog het allermooiste dat ik al 2 keer met je gebeld heb.Eigelijk te laat voor te laat maar ik vind het nog altijd hardstikke leuk dat je op mijn verjaardag me gebeld had.En ook toen ik gezellig bij tante Rozalie ben gewwest heb ik ook met je gebeld.


    jeb net top!!!!!!!!!!!!!!



    ROSANNE

  • 29 Oktober 2006 - 16:12

    Corinna Sipkema:

    Beste Marielle,

    Wat een leuke verjaardag voor jou! Ik wens je alle goeds voor de komende jaren. Je werkweek verloopt hectisch. Dan moet je bepaald flexibel zijn in je werk. Ik volg je belevenissen met belangstelling. In Invia verloopt een en ander op de manier die je kent. Ik heb een client die ik thuis bezoek en die jou kent een foto van je laten zien. Dhr. en mw waren vol bewondering voor je ondernemingslust en je krijgt de beste wensen.
    Veel succes verder.
    Met vriendelijke groet
    Corinna

  • 29 Oktober 2006 - 17:07

    Sella:

    heey nog gefeliciteerd
    we hebben je gemist met de play inn!!
    haha
    heeeel veel plezier en de groetjes van
    amarion Sella Tom en Guilbert Blom

  • 29 Oktober 2006 - 17:20

    Vivian Nog Es:

    eeey marietjeh
    daar ben ik dan ma weer want k heb geen ander bericht gkrege waar ik op kan reagere:P
    de play-inn was zooooow leujk,, we hadde t liedje "kongolela" gdaan,, was ram laguh;)
    kweet niej of je die kent mjaah,,we hadde oowk zoon liedje waarby de trompette moeste gaan staan en ik zat natuurlik WEER ( net zoals vorg jaar:P) voor ze en dan hoor je jezelf niet eens spele,,karin speelde met ons en nog 1 paar andere 4e stem,,t was wel fyn dat zy meespeelde want sommige stukjes kon k egt niet meespele,,als ze hebbe gefilmt en t op tv valkenburg komt (kweet eigelik helemaal niej of ze wel hebbe gfilmt,,) neem k t wel op,,
    vooral de karaoke show was ook lollig,, kevin uit vilt was zoow "zaat" (dronke:P;)) dat hy byna moes overgeve,, kheb je wel gemist:P

    XxX Vivian de dag na de play-inn XxX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Winneba

Mariëlle

Ooit begonnen met het schrijven van reisverslagen op deze pagina toen ik stage liep in Ghana. Nu, na 8 jaar, besloten om ook tijdens mijn studieverblijf in New York het thuisfront langs deze weg op de hoogte te houden.

Actief sinds 23 Aug. 2006
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 47695

Voorgaande reizen:

12 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Rochester

01 September 2014 - 02 November 2014

New York

31 Augustus 2006 - 01 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: