De helft zit er al op... - Reisverslag uit Winneba, Ghana van Mariëlle Prevoo - WaarBenJij.nu De helft zit er al op... - Reisverslag uit Winneba, Ghana van Mariëlle Prevoo - WaarBenJij.nu

De helft zit er al op...

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Mariëlle

30 Oktober 2006 | Ghana, Winneba

Het is bijna niet te geloven dat de helft van onze tijd hier in Winneba er nu al op zit. Daarom ben ik extra blij jullie te kunnen vertellen dat we deze week weer veel bereikt hebben. Dit ondanks het feit dat we maar 4 werkdagen hadden. Maandag was namelijk een ´public holiday´ vanwege het einde van de Ramadan. Op die dag hebben we echter ook niet stilgezeten. We hebben de dag gebruikt om die dingen te doen waar we naast het werk soms te weinig aan toekomen: het aanpassen van de plannen van aanpak voor de verschillende instellingen en het maken van therapiematerialen.

In Buduburam zijn we deze week dan eindelijk met de therapieen gestart. Van de 8 leerlingen die ik hier zal gaan behandelen, heb ik er tot nu toe 4 gezien. Het leuke aan het werk hier vind ik de grote diversiteit tussen de leerlingen, zowel in leeftijd als in doelen waar ik in de therapie aan werk. Na bij twee oudere studenten eerst de articulatiescreening te hebben gedaan, zat ik meteen boordevol ideeen over mogelijke therapiedoelen en hoe ik die op een leuke manier in mijn therapie zou kunnen verwerken. Bij twee kleinere meisjes is het echt beginnen bij de basis. Bij hen richt ik me in eerste instantie op de interactie in een gesprek, dat wil zeggen: ik leer ze dat ze op vragen kunnen antwoorden en niet alleen de gebaren van degene die tegenover hen zit moeten imiteren. Ook de concentratie is iets dat bij deze kleintjes nog veel aandacht verdiend. Met die druktemakertjes is een half uur therapie best vermoeiend.
Voor de leraren uit Buduburam gaf Mr. Essel deze week een ´lecture´ over het onderwijzen van dove kinderen. Wij hebben deze ´lecture´ bijgewoond, zodat we op de hoogte zijn van de informatie die de leraren krijgen en geen dubbele dingen vertellen in onze workshops. We waren aangenaam verrast door het feit dat Mr. Essel heel wat onderwerpen aansneed die ons bij de observaties in de klassen ook waren opgevallen. Hij benadrukte dat het belangrijk is om naast de gebarentaal te spreken en dat je de kinderen niets leert door ze alleen maar van het bord te laten overschrijven. Nu maar hopen dat de leraren dat oppikken, We zullen het in elk geval in de gaten houden.
Op vrijdag is het altijd erg lastig vanuit Buduburam een trotro te krijgen. In de meeste trotro's is niet eens meer een plek vrij, laat staan vijf. Ook deze vrijdag stonden we weer lang te wachten. Ineens stopte er een mooie BMW stationwagon. De bestuurder, een Ghanese 'businessman' moest toevallig ook in Winneba zijn en bood ons een lift aan. Zo kwamen we gratis, supercomfortabel, met airco (die wel erg koud stond, maar goed, daar ga je in zo'n geval niet over zeuren...) en razendsnel in Winneba. Dat is nog eens een leuk alternatief voor de trotro!

De therapieen voor de kinderen van de School for the Deaf in Winneba verliepen ook deze week weer prima. Met name Eric presteert ongelooflijk goed en gaat met sprongen vooruit. Alleen al uit zijn therapie haal ik enorm veel voldoening en motivatie. Maar ook Promise doet het heel goed. Zeker als je bedenkt dat zij vorig jaar nog geen therapie heeft gehad, in tegenstelling tot Eric, moet ik heel tevreden zijn met wat ik met haar al bereikt heb.
Eigenlijk hadden we deze week een workshop voor de leraren in Winneba gepland, waarin de inhoud van ons werk aan bod zou komen. We hadden dit erg goed voorbereid en waren er blij mee dat we dit vrij snel hadden kunnen plannen, omdat we het belangrijk vinden dat de leraren meer inzicht krijgen in wat we doen. Helaas waren er te weinig leraren aanwezig en is de workshop uitgesteld naar volgende week. Hopelijk komen er dan meer leraren, zodat we nog meer mensen bereiken. De leraren die er donderdag wel waren, zijn in groepjes mee naar het Centre gegaan om de therapie te observeren. Ze waren erg geinteresseerd en vonden het leuk om een keer mee te mogen kijken. Zo hebben we ondanks dat de workshop niet door is gegaan, sommige leraren toch al meer inzicht in ons werk gegeven.
Een minder leuk bericht was dat een van de meisjes, aan wie Britta therapie geeft, deze week erg stil en teruggetrokken was. Bij navraag vertelde de lerares dat enkele jongens op de dag dat het zo hard regende ´sex´ met haar hadden gehad. Wat we hier precies onder moeten verstaan is ons nog niet helemaal duidelijk, maar triest is het in elk geval!!! Zeker als je erover nadenkt dat dit misschien niet gebeurd zou zijn als de leraren hun verantwoordelijkheid hadden genomen en ondanks de regen gewoon naar school waren gekomen. Toevallig was dit meisje de eerste die haar beloningsschema compleet maakte en daarom een knuffeltje cadeau kreeg. Juist door het trieste verhaal dat eraan vooraf was gegaan, deed het extra goed om te zien dat ze hier heel blij mee was.

We kregen te horen dat de stakingen nog tot januari kunnen duren. De regering heeft namelijk nog niets ondernomen en het ziet er ook niet naar uit dat dit snel gaat gebeuren. We kunnen dus wel heel blij zijn dat de meeste van de scholen waar wij voor werken niet staken. Door dit bericht was ik wel bang dat ik geen therapie meer zou kunnen geven aan Ben van de Father John School. Die angst bleek onterecht. De lerares heeft namelijk beloofd volgende week een afspraak met de vader te maken, waarna ik Ben bij zijn opa, die wel op loopafstand woont, kan bezoeken. Volgens de lerares zou de vader het voor zijn zoontje over hebben tweewekelijks naar de opa te rijden voor de therapie. Dat klinkt positief! Als de vader zich al die moeite wil doen is hij zeker ook iemand die ik goed bij de therapie zal kunnen betrekken.

Vandaag ben ik met Nina en Britta naar het strand in Fete geweest bij het Till's No.1 Hotel. Het was een rare gewaarwording met bijna uitsluitend witte mensen aan een strand zonder plasticafval te liggen en niet de hele tijd 'obruni' te horen. Het strand was heel mooi en we hebben genoten van de zon, de zee en lekker eten en drinken. Een ideale plek om de accu weer op te laden voor een nieuwe werkweek.

Hoe die week is verlopen zullen jullie ook snel weer op deze site lezen.

Groetjes uit het superzonnige Ghana,
Marielle

  • 29 Oktober 2006 - 20:56

    Bjorn En Kim:

    Hallo ,
    Wat leuk om te lezen dat het je goed af gaat daar in Ghana.
    Het is altijd leuk om te zien dat je daarwerkelijk ook iets kunt bereiken en zo te lezen al bereikt hebt bij deze mensen.
    De helft zit er inderdaad al op ,de tijd vliegt voorbij.En je kunt inderdaad eens lekker aan het strand liggen,de accu weer eens lekker opladen en af en toe naar die clarence seedorf en salomon kalou kijken.(haha).
    succes verder en voor je het weet lig weer naast de obruni uit berg en terblijt.

    groetjes uit valkenburg

  • 29 Oktober 2006 - 21:47

    Pauline:

    Hoi hoi, vandaag heb ik gewandeld vna Schin op Geul naar Valkenburg en terug. schitterend weer. groetjes Pauline

  • 30 Oktober 2006 - 13:36

    Janique:

    Heej Marielle,

    Hier dan ook maar eens een berichtje van je nichtje (rijmt...), werd tijd he! Ik volg al je verhalen en zo te zien bevalt t je daar heel goed, gelukkig! Hier is nog steeds alles hetzelfde, geen spectaculaire dingen gebeurd, maar dat zul je ook wel allemaal van 'de mam' horen. Verder vind ik het stiekem toch wel weer leuk als je terug bent:). Maar ja, mijn berichtje begint alweer lang te worden. Dus zou ik zeggen, nog heel veel plezier daar en zorg er in die laatste 2 maanden nog voor dat het helemaal onvergetelijk wordt!

    Groetjes oet wielder!!!

    Kus Janique (en Maarten)

  • 31 Oktober 2006 - 11:33

    Aimée:

    Hey Mariëlle!!
    Eindelijk eens een berichtje van mij.... Wat klinkt het allemaal super-interessant!! Het lijkt me wel moeilijk om met sommige tegenslagen om te gaan. Toch jammer, als je een hele presentatie hebt voorbereid en er komen dan maar een paar leraren. Ik hoop voor je dat ze toch nog inzien hoe belangrijk dit is. In het Bergse keert de rust langzaam terug. Het concours en de receptie zijn voorbij (bedankt nog voor je berichtje!) en ook de Play-Inn is weer achter de rug. Dit was weer erg leuk, trouwens. Nu op naar het kerstspektakel met Walram! Nou, ik wens je nog heel veel succes en plezier!! Groetjes, Aimée

  • 01 November 2006 - 16:22

    Jeu:

    Ik blijf er trots op hoe mijn nicht het eraf brengt.
    Maar ik heb, geloof ik, ook iets te veel van 'jouw groei' de laatste jaren gemist.
    Haal dat nu gelukkig een beetje in en geniet steeds van jou 'verslagen'.

    Veel liefs uit De Meulehook.
    ("Hie ies alles paletti!")

    (Ome) Jeu en consorten.

    Hoi Marielle
    Ik vind het cool dat jij in Afrika zit! Vast heel heet daar. Mooi strand is daar in Ghana! Ik zou ook heel graag naar Afrika willen
    Groeten en een poen van Constance!

  • 02 November 2006 - 17:17

    Rosanne:

    hoi marielle.
    Ik zit nu met mij linker wijsvinger en middelvinger in het gips en zondag is voorspeel middag en over 2 weken solistenconcour.Ik heb jammer genoeg de vingers gekneust.Maar het voordeel is wel dat ik op school mag typen.MAAR ER ZIJN SUPER VEEL NADELEN (jammer genoeg).Eerst moest ik met rechs schrijven maar dat ging helemaal niet goed.Maar nu is Meester Corte er weer en nu kan ik lekker typen.Of ik de voorspeelmiddag nog mee kan doen is een grote vraag en of ik het solistenconcour nog mee kan doen is een kleine vraag.Ik doe dit jaar de eerste keer meee aan het solistenconcour.Ik heb een leuk stuk.Ik weet niet of je het kent maar het heet SONATA IN G.Leuk dat kaartje wat je had gestuurd.Ik had het aan meester corte laten zien en hij vond het zo leuk dat hij alles over jou tegen de hele klas vertelde.Hij zei dat hij je vroeger een super leerling vond.Maar ja dat kan ik me ook wel voorstellen als je een echte prevoo bent.nog veel geluk plezier en vanalles daar!!!!!!!


    poen en dikke knuffel je nichtje rosa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Winneba

Mariëlle

Ooit begonnen met het schrijven van reisverslagen op deze pagina toen ik stage liep in Ghana. Nu, na 8 jaar, besloten om ook tijdens mijn studieverblijf in New York het thuisfront langs deze weg op de hoogte te houden.

Actief sinds 23 Aug. 2006
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 47694

Voorgaande reizen:

12 Januari 2017 - 23 Februari 2017

Rochester

01 September 2014 - 02 November 2014

New York

31 Augustus 2006 - 01 September 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: